Evropska komisija s priporočilom nad neprimerno brezplačno označevanje mobilnih iger, ki imajo možnost nakupa znotraj aplikacije (in-app payment). S priporočilom, ki se v največji meri nanaša na družbi Apple in Google ter App Store in Play Store so želeli zaščititi potrošnike in otroke pred nenamernimi nakupi.
Evropski komisar za varstvo potrošnikov Neven Mimica je od predstavitvi dejal: »Gre za prvi tovrstni izvršilni ukrep, v okviru katerega so Evropska komisija in nacionalni organi združili moči. Veseli me, da prinaša oprijemljive rezultate. To je pomembno za potrošnike, še zlasti pa morajo biti bolje zaščiteni otroci med igranjem spletnih iger. Ta ukrep nam prinaša tudi neprecenljive izkušnje za tekočo razpravo o tem, kako v Uniji najučinkoviteje organizirati uveljavljanje pravic potrošnikov. Izkazalo se je, da se sodelovanje izplača in da prispeva k boljši zaščiti potrošnikov v vseh državah članicah«
Neelie Kroes, podpredsednica Evropske komisije, pristojna za digitalno agendo pa: „Komisija zelo podpira inovacije v sektorju aplikacij. Nakupi znotraj aplikacij so legitimen poslovni model, vendar je pomembno, da razvijalci aplikacij pri razvoju teh novih poslovnih modelov razumejo in spoštujejo zakonodajo EU.“
In za kaj pravzaprav gre?
Na podlagi Uredbe o sodelovanju na področju varstva potrošnikov v EU ES št. 2006/2004 so nacionalni organi s področja varstva potrošnikov sprejeli skupna stališča oz. bolje rečeno štiri zahteve:
-igre, ki se oglašujejo kot „brezplačne“, ne smejo zavajati potrošnikov glede dejanskih stroškov, ki jih povzročajo;
-igre ne smejo neposredno nagovarjati otrok k nakupu elementov v igri ali k prepričevanju odraslih, naj jim jih kupijo;
-potrošnike je treba ustrezno informirati o načinu plačila nakupov in nakupi jih ne smejo bremeniti prek privzetih nastavitev brez potrošnikove izrecne privolitve;
-trgovci morajo objaviti elektronski naslov, da jih lahko potrošniki v primeru vprašanj ali pritožb kontaktirajo.
Te zahteve so sevembraa 2013 podlali Applu, Googlu in Evropskemu združenju za interaktivno programsko opremo (Interactive Software Federation of Europe).
Priporočilo Evropske komisije je v celoti upošteval Google. Več o spremembah pri Googlu v tem članku (Igrice v Google Play Store z in-app plačili nič več označene kot brezplačne na prošnjo Evropske Komisije). Apple se za zdaj še ni odločil za spremembo obstoječega modela poslovanja. Prav tako ni podal trdnih zavez, in časovnega okvira v katerem bi morebiti izvedel spremembe. Za BBC je Apple celo povedal, da zaščito potrošnikov pred neželenimi in-app plačili »počne več kot drugi«. S tem se je nanašal na iOS 8 in funkcijo Ask to Buy, ki otrokom preprečuje nakup na način, da morajo najprej pridobiti »soglasje« starša. Starš je namreč po pred dejanskim plačilom kontaktiran z namenom avtorizacije transakcije.
V ZDA pa je Federal Trade Commission že sprožila postopke zoper družbe, ki otrokom omogočajo nakup. Tako so pred kratkim začeli tožbo zoper Amazon, januarja 2014 pa se je Apple poravnal v vrednosti 32.5 mio $. Apple se je v poravnavi zavezal, da bo obvestil vse uporabnike, ki so nenamerno ali neavtorizirano kupili in-app storitev o možnosti povračila kupnine. Če bo povračil manj kot 32.5 mio $ bo preostanek dobil FTC.