Kakšni bodo novi potniški vlaki Slovenskih železnic? Odgovor na to delno poda vpogled v razpis za 25 vlakov, ki je bil objavljen prejšnji teden. Končni odgovor pa bomo dobili, ko bodo ponudniki oddali svoje ponudbe in bo najboljša tudi izbrana.
Kaj naročajo?
Slovenske železnice naročajo:
*10 enopodnih elektromotornih štiričlenskih večsistemskih garnitur, ki delujejo v omrežjih s tokom 3 kV dc, 15 kV 16 2/3 Hz ac, in 25 kV 50 Hz
Ac. Tako da bodo z njimi lahko vozili po omrežju v Sloveniji, na Hrvaškem ter v Avstriji (do postaj Beljak/Villach, Celovec/Klagenfurt in Gradec/Graz)
*10 dvonadstropnih elektromotornih tričlenskih enosistemskih garnitur, saj s temi potniškimi vlaki načrtujejo zgolj vožnjo v Sloveniji
*5 enopodnih tričlenskih dizelmotornih garnitur
Enonadstropni in dvonadstropni vlaki
Nazivna moč garniture mora biti najmanj 2400 kW (2 x 1200 kW) in mora doseči maksimalno hitrost v največ treh minutah. Enonastropne garniture morajo biti grajene za maksimalno hitrost 160 km/h, dvonadstropne pa morajo biti grajene za maksimalno hitrost najmanj 140 km/h. Največja obremenitev, ki jo lahko ima elektrificiran potniški vlak na slovenskem omrežju, je klasificirana s C3, kar pomeni 20t na os in 7.2t na meter.
Garniture morajo biti zaščitene z antigrafitno barvo ali antigrafitno folijo. Zanesljivo morajo delovati pri zunanji temperaturi med -25°C in +40°C in pri relativni vlažnosti do 90%. Upoštevati morsko klimo, v zimskih razmerah je treba upoštevati moker in suh sneg ter led, hitrost vetra pa lahko doseže 160 km/h. Nameščeno mora biti ustrezno število anten za radijsko napravo ter GPS. V vozila mora biti vgrajena samodejna zračna-pnevmatska zavora (direktna in indirektna), elektrodinamična zavora in pritrdilna zavora.
Garniture morajo imeti na čelih vgrajene avtomatske spenjače, ki omogočajo mehansko, električno in pnevmatsko spetje najmanj treh garnitur iste serije. Tehnični čas spenjanja garnitur naj bo največ tri minute. Razpetje garnitur mora biti krmiljeno iz strojevodske kabine. Omogočeno mora biti daljinsko krmiljenje najmanj treh spetih delujočih garnitur iste vrste iz ene strojevodske kabine.
Omogočena mora biti avtomatska speljava z nastavljivim pospeškom, ki vključuje protidrsno zaščito in avtomatsko regulacijo hitrosti pri vleki in zaviranju. Vgrajena mora biti avtomatska regulacija hitrosti (tempomat), ki regulira pospeševanje in zaviranje vozila.
Udobje potnikov (sedišča, klima, Wi-Fi, elektrika, WC, nizkopodnost)
Enonadstropne garniture morajo biti štiridelne z omogočenim upravljanjem z obeh strani. Vsaka mora imeti kapaciteto več kot 230 sedežev. Pri dvonadstropnih mora biti sedežev več kot 290. Delež prvega razreda znaša od 5 do 10%. Razlika med sedeži 1. in 2. razreda mora biti v boljšem udobju in prostornosti, rokonaslonih, barvi in kvaliteti sedežnih prevlek, ter fizična ločitev med razredoma. Delež preklopnih sedežev je lahko največ 5%, kateri morajo biti opremljeni z nasloni. Pri številu stojišč mora ponudnik upoštevati najmanj 3 potnike na m2. Vsi sedeži, razen preklopnih, morajo biti oštevilčeni.
Razsvetljava v potniških oddelkih in na vstopnih ploščadih mora biti LED izvedbe ter mora ustrezati UIC oziroma EN predpisom. Sedeži 1. razreda morajo imeti dodatne luči za branje, ki ne povzročajo bleščanja sopotnikom.
Okna morajo biti temnjena z visoko stopnjo zunanje refleksije. Pri nočnih vožnjah na oknih ne sme biti nobene moteče refleksije. Za vse sedeže mora biti potnikom na voljo električni priključek z napetostjo 220Vac 50Hz, oddelku 1. razreda pa tudi mizice namenjene potnikom. Vsak člen garniture mora biti opremljen s koši za ločeno zbiranje odpadkov. V vseh oddelkih morajo biti odlagalna mesta za prtljago in obešala za oblačila. Garnitura mora imeti prostor za prevoz najmanj 5 koles. Vsaka garnitura mora imeti dva WC-ja, en WC prilagojen osebam s posebnimi potrebami ter en klasičen WC.
Notranjost potniških oddelkov mora biti opremljena z video nadzorom in enoto za shranjevanje posnetkov s kapaciteto shranjevanja vsaj 10 dni. Garniture morajo biti opremljene z zanesljivim sistemom klimatiziranja, ki omogoča učinkovito hlajenje in ogrevanje. Narejena mora biti predpriprava za vgradnjo WI-FI komponent
Garniture morajo biti nizkopodne izvedbe. Za nizkopodnost mora biti višina poda nad zgornjim robom tirnice od 580 do 600 mm. Pri vstopnih vratih za potnike je nizkopodnost obvezna. Minimalna širina vstopnih vrat za potnike je 1300 mm. Vstopna vrata morajo biti avtomatske izvedbe in opremljena morajo biti z izvlečno stopnico tako, da bodo pri vsakih vratih upoštevani predpisi o dovoljenem razmaku med stopnico in peronom.
Vlak mora biti v notranjosti v celoti opremljen z monitorji, ki morajo biti po garnituri razporejeni tako, da omogočajo potnikom in osebju informacije, iz katerih se razbere najmanj napovedi postaj, datum in uro, številko vlaka ter smer. Napoved postaj mora biti tudi zvočna z možnostjo izklopa zvoka. Napovedi postaj se morajo izvajati s pomočjo GPS.
Pri vseh vstopnih vratih za potnike mora biti izvedeno štetje potnikov. Naprava za štetje potnikov mora ločeno šteti vstope in izstope potnikov, delovati mora tudi ob slabši osvetlitvi, natančnost štetja mora biti višja ali enaka 98%.
Kaj pa bo drugače pri dizelskih garniturah?
Omrežje kjer vozijo dizelske potniške garniture je nekoliko manj zmogljivo in omogoča kategorijo B2, kar pomeni 18t na os in 6.4 ton na meter. Preprosto povedano to pomeni, da mora biti vlak lažji. Nazivna moč garniture mora biti najmanj 900 kW (2 x 450 kW). Garniture morajo biti grajene za hitrost najmanj 140 km/h. Motor mora biti predogrevan z napravo za predogrevanje, hladen zagon motorja v izrednem primeru mora biti možen do – 5°C. Emisije škodljivih plinov v okolje morajo biti v skladu z EU stage III B.
Oksidacijski katalizator z dušilcem hrupa pri izpušnem sistemu mora glede hrupa ustrezati aktualnim evropskim normam in TSI. Vgrajeni morajo biti dovolj veliki rezervoarji za gorivo za avtonomijo garniture vsaj 700 km.
Garniture naj bodo tridelne z omogočenim upravljanjem z obeh strani. Vsaka mora imeti kapaciteto več kot 170 sedežev. Vse ostale specifikacije notranjosti pa so enake kot pri električnih garniturah.