Letališče Portorož je v letu 2017 sprejelo 23.783 potnikov, kar je 3.5% več kot v letu 2016, a potenciala je še izjemno veliko. Žal pa je tisti ključni zaviralec rasti (pre)kratka vzletno-pristajalna steza, ki je dolga le 1200m.
Ideja o podaljšanju vzletno-pristajalne steze ima že dolgo brado
Načrti in ideje, da bo Letališče Portorož dobilo daljšo vzletno-pristajalno stezo so stari že precej let. Do sedaj se nič od tega žal še ni uresničilo, tako da kljub velikemu interesu niso komercialno zanimivi. Glede na premike v zadnjem času pa bi se vendarle lahko zgodilo, da pride do minimalnega podaljšanja.
Želijo si letal s kapaciteto okoli 100 potnikov
Kot je za Uporabno stran pojasnila Valentina Kobal, vodja komerciale in namestnica direktorja Letališča Portorož sicer že danes lahko na portoroškem letališču pristajajo letala do okoli 100 sedežna letala, a zaradi prekratke steze varno žal ne morejo odleteti polna. Možen je sicer odlet s omejitvami, ki pa je komercialno nezanimiv, saj to pomeni manj potnikov in manj prtljage. Zaradi kratke vzletno-pristajalne steze prevozniki ne vidijo dolgoročnega komercialnega interesa pri uvedbi rednih linij. S podaljšanjem na dolžino, ki bi omogočala prilet in odlet letal z med 70 in 100 potniki pa bi postali zanimivi tudi za Tour operatorje
Kako kaže s podaljšanjem vzletno-pristajalne steze?
Podaljšanje vzletno-pristajalne steze je pogojeno s sprejetjem državnega prostorskega načrta za to območje. Iz Ministrstva za infrastrukturo so za Uporabno stran povedali, da je projekt v 1. fazi izdelave (izdelava študije variant in okolijskega poročila). Začela se je tudi idejna zasnova bodoče ureditve letališča, trenutno pa se izdelujejo tudi študije variant oz. potrditve variante. Te bodo pripravljene potem, ko bosta izdelana hidrološko-hidravlična študija in okoljsko poročilo. Študija bo določila ukrepe za zagotavljanje poplavne varnosti, okoljsko poročilo pa bo ob morebitni ugotovitvi negativnih vplivov načrtovanih ureditev na prostor določilo omilitvene oz. izravnalne ukrepe, ki se obdelajo tudi v idejni zasnovi.
Trenutno je predvideno, da se bo 1200 m dolga steza podaljšala na dolžino 1379 m, torej bo šlo za 179 metrsko podaljšanje, kar pa še vedno ni veliko. Valentina Kobal je dodala, da se bodo na portoroškem letališču poslužili tehničnih rešitev, ki jih pozna tujina že dlje časa. Šlo bo predvsem za varnostne podaljške, kar naj bi prineslo skupno asfaltne površine cca 1420 m. S tem bi omogočili pristajanje letal kot sta Airbus 318 in Bombardier CS100, ki imata okoli 110 sedežev.
Poleg podaljšanja vzletno-pristajalne steze pa je potrebno dodati tudi obračališče in spojnice, povečati letališko ploščad ter urediti parkirne prostore za osebna vozila pred terminalom. Premalo je tudi površin za shranjevanje letal, predvsem za splošno letalstvo, po katerem obstaja veliko povpraševanje.
Kako pa bodo vse skupaj financirali?
Iz ministrstva so sporočili, da Republika Slovenija ne bo investitor, kar pomeni, da bo šlo za zasebne investitorje, a glede na odgovor Letališča Portorož bo financiranje projekta mešano, saj se predvidevajo sredstva Republike Slovenije, nepovratnih sredstev EU, Evropskega sklada za regionalni razvoj in sredstev Aerodroma Portorož d.o.o, oziroma njegovih družbenikov.
Ker pa investicija še ni pripravljena, je ni bilo še mogoče prijaviti na kateri od razpisov za pridobitev nepovratnih sredstev. Posledično je nemogoče tudi napovedati kdaj bo do podaljšanja vzletno-pristajalne steze prišlo.
Kot izpostavljajo pri Aerodromu Portorož, je pri razvoju letališča in destinacije ključno tudi sodelovanje javnega in privatnega sektorja. Uspešne prakse iz tujine so dober pokazatelj, da je ustrezna infrastruktura osnova za uspešen razvoj celotne destinacije. Investicija v posodobitev letališke infrastrukture je nujno potrebna in ekonomsko upravičena, saj bo investicija generirala pozitivne učinke v celotni regiji.