Adria Airways je vozovnice za svoje lete prodajala do zadnjega trenutka, kar je bilo zelo sporno, saj so za marsikateri let vedeli oz. morali vedeti, da ga ne bodo izvedli. Potrošniki so zato karte kupovali v dobri veri, zdaj, ko je bil podan predlog za stečaj Adrie Airways, pa ne bodo leteli. Zato je logično, da želijo povračilo denarja za kupljeno vozovnico.
Možnih scenarijev je precej
Kako priti do vozovnice za let je precej. Nekateri nakup opravijo sami na spletni strani prevoznika. Drugi karto kupijo pri letalski družbi, ki leta sicer ne bo izvedla, ima pa z družbo, ki ga bo code-share dogovor in zato tržijo tudi njihove lete kot lastne. Tretji nakup opravijo pri posrednikih, tistih na spletu ali pa v fizični obliki. Četrti imajo let v sklopu turističnega aranžmaja. Vsak od teh primerov je nekoliko specifičen, a pojdimo najprej na primer, ko kupec sam kupi vozovnico za let.
Največ možnosti, če je bila vozovnica kupljena s plačilno kartico
Dejansko imajo največ možnosti za uspešno povračilo kupnine kupci, ki so vozovnico kupili s plačilno kartico. Teh je najverjetneje tudi največ. Zato imajo imetniki vozovnic Adrie Airways za lete, ki se ne bodo zgodili ali pa se niso zgodili, ker jih Adria ni izvedla, kar nekaj možnosti, da dobijo povračilo sredstev.
Članek s podrobnimi navodili
Za Uporabno stran so iz Mastercard Slovenija na vprašanje, kakšne so možnosti za povračilo v takšnih primerih, odgovorili:
V družbi Mastercard postavljamo varnost uporabnikov na prvo mesto, zato so imetniki kartic Mastercard v takšnih primerih vselej zavarovani. Če po opravljenem nakupu s kartico Mastercard posameznik ne prejme naročene oziroma plačane storitve ali izdelka, lahko od svoje banke izdajateljice kartice vedno zahteva povračilo denarja (chargeback).
Kako poteka postopek chargeback?
Pri chargeback je torej pomembno, da kupec dokaže, da ni dobil storitve (ali izdelka) za katero je plačal. Obrniti se mora na banko izdajateljico kartice s katero je bila transakcija izvedena (banka izdajateljica je napisana na plačilni kartici »Kartica je last«). Postopek je najbolje izvesti pisno, saj je tako možno priložiti vse potrebne dokumente. V primeru Adrie Airways je treba poleg podatkov po katerih lahko banka identificira transakcijo (številka kartice in ime ter priimek) priložiti tudi podatke o letu, ki ni bil oz. ne bo izveden. To je lahko obvestilo Adrie, da je bil let preklican, lahko tudi print screen spletne strani FlightRadar24 (v iskalnik vpišete številko leta in poiščete datum). Skratka, banki je treba dovolj verodostojno pojasniti, da let za katerega je bilo izvedeno plačilo, ni bil izveden.
Veliko možnosti je tudi, če je bil let v code-share izvedbi
Adria Airways je kar precej letov izvajala v code-sharu z drugimi letalskimi prevozniki združenja Star Alliance. Tukaj je najboljša možnost, če je bil let kupljen pri drugemu prevozniku, Adria pa bi let samo izvedla. Take primere imajo največkrat tisti, ki imajo povezan let (connected flight) in so potovali iz Ljubljane v večje vozlišče, nato pa praviloma s code-share partnerjem tudi naprej. V teh primerih se potniki obrnejo na Adriinega code-share partnerja in poskušajo najti nadomesten let ali pa zahtevajo odškodnino po EU Uredbi 216/2004.
Kaj pa ostale možnosti in karte, ki so del počitniškega aranžmaja?
Ena od možnosti je, da ima potnik kakšno obliko zavarovanja, ki krije te primere, a takšna zavarovanja velikokrat prihajajo z nekaterimi kreditnimi karticami. Glede tega se mora potrošnik sam pozanimati pri izdajatelju plačilne kartice, čeprav je velika verjetnost, da bo že s prvo možnostjo, ki je bila omenjena v članku uspešen. Poseben primer pa so tiste vozovnice, ki so del počitniškega aranžmaja. Tukaj za izvedbo in uspešen transport potnika na in iz destinacije skrbi turistična agencija, zato v teh primerih kakšne večje skrbi ni. Lahko se le zgodi, da bo potnik namesto z letalom potoval z drugim prevoznim sredstvom ali pa bo priletel na drugo letališče in ga bodo prepeljali na odhodno/prihodno mesto.
Seveda je možnost tudi prijava terjatve v stečajno maso, ko se bo začel stečajni postopek Adrie Airways, a verjetnost za poplačilo navadnega upnika v tem postopku je praktično ničelna.