Kupci vozovnic letalskega prevoznika Adria Airways, ki je od včeraj, 2.1.2019 v stečaju, so kljub že plačanim vozovnicam ostali brez prevoza. Nekaterim se je to zgodilo od takrat še začasne prizemljitve, drugim pa se bo to še zgodilo, daj je Adria vozovnice prodajala do zadnjega trenutka.
Pot, ki ima največ možnosti za uspeh
V zadnjih dneh se je izkristaliziral postopek po katerem ima kupec vozovnice Adrie Airways največ možnosti za povrnitev kupnine. Kupec, ki je vozovnico kupil prek spleta ali pa na kakšen drug način plačal s plačilno kartico (debetno ali kreditno), lahko pri banki izdajateljici kartice zahteva t.i. chargeback. Gre za postopek, ki kupcu omogoča povrnitev kupnine, če storitev ni bila izvedena ali pa ni prejel izdelka. Osnovno pa je to, da mora kupec dokazati, da storitve ali izdelka ni prejel.
Na vprašanje, kako naj postopa potrošnik, ki je kupil vozovnico Adrie Airways so pri banki NLB za Uporabno stran odgovorili.
V primeru nakupa letalskih vozovnic pri Adrii Airways in nato odpovedanih letov se morajo stranke najprej obrniti na prodajno mesto, kjer so vozovnice kupile, in zahtevati povračilo stroškov, ker storitev (let) ni bila oziroma ne bo opravljena. Če se s prodajnim mestom ne morejo dogovoriti, oziroma odgovora ne prejmejo v razumnem roku, pa se lahko obrnejo na banko, ki je izdajateljica kartice, s katero je bil opravljen nakup letalskih vozovnic. Banki morajo podati reklamacijo oziroma izjavo, iz katere je razvidno, katere storitve niso bile opravljene.
Kako pridobiti potrdilo, da je bil let odpovedan?
Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo je objavilo obvestilo, da je bilo bankam, ki poslujejo na območju Slovenije, priporočeno, da naj pri potrošnikih, ki bodo vložili zahtevke za povračilo, kot potrdilo o odpovedanih letih upoštevajo začetek stečajnega postopka. Pri tistih bankah, ki tega priporočila ne bodo upoštevale, pa naj potrošniki predložijo uradno obvestilo Javne agencije za civilno letalstvo Republike Slovenije. Predvsem na to težavo lahko naletijo potrošniki katerih je banka izdajateljica kartica je iz tuje države. Spodaj sta zato obvesti v slovenskem in angleškem jeziku.
Adrii airways d.o.o., imetniku operativne licence št. 37282-5/2011/5, izdane dne 24.11.2011 v skladu z Uredbo(ES) št. 1008/2008 Evropskega parlamenta in sveta z dne 24. septembra 2008 o skupnih pravilih za opravljanje zračnih prevozov v Skupnosti, se na podlagi sklepa, sprejetega na ustni obravnavi dne 25. 9. 2019, in v povezavi z 9. členom navedene uredbe, z dnem 30. 9. 2019 od 16. ure dalje operativna licence prekliče in prepove opravljanje komercialnega zračnega prevoza.
The operating licence No 37282-5/2011/5, granted to Adria Airways on 24 November 2011, in accordance with Regulation (EC) No 1008/2008 of the European Parliament and of the Council of 24 September 2008 on common rules for the operation of air services in the Community, pursuant to the decision taken during oral proceedings held on 25 September 2019, and in conjunction with Article 9 of that Regulation, was revoked on 30 September 2019 at 16:00. Adria Airways is not allowed to continue operations.
LINK do besedila na CAA v slovenščini
LINK do besedila na CAA v angleščini
Kaj pa, če gre za let pred 30.9.2019?
Kot rečeno na začetku, je ta oblika povrnitve možna le, če potnik storitve ni dobil in je tudi ni mogel dobiti. Torej mu Adria Airways ni ponudila zamenjave leta s kakšnim drugim ali kaj podobnega. Največ teh primerov bo od torka, 24.9.2019 naprej, ko je Adria Airways prizemljila vsa letala in letov ni izvajala. V takem primeru se je možno zateči na portal flightradar24.com kamor se vpiše številko leta (pri Adrii Airways se začne z JP) in poišče datum. Če to banki ne zadostuje, je druga možnost, da potnik kontaktira Javno agencijo za civilno letalstvo Republike Slovenije.
Rok za vložitev zahtevka je pomemben!
Pri banki NLB so v odgovoru še izpostavili, da je zelo pomembno, da potrošnik finančno reklamacijo izvedejo pravočasno – najpozneje v 120 dneh od predvidenega prejema storitve. Če pa je na primer let predviden v naslednjih mesecih ali v naslednjem letu, pa lahko stranke finančno reklamacijo vložijo kadar koli, vendar pa prav tako ne pozneje kot v 120 dneh od datuma leta, ki ni bil izveden. Rok v katerem torej kupec vozovnice Adrie Airways lahko zahteva povračilo je 120 koledarskih dni od dneva predvidenega prejema storitve in ne od odpovedi leta.
Ostala dokumentacija, ki mora biti priložena
Zaradi sledljivosti je zelo dobro, če je chargeback reklamacija podana pisno. Priložiti pa je treba vso morebitno pisno komunikacijo s prodajnim mestom o nakupu letalskih vozovnic, prošnjo za vračilo plačanega zneska, POS potrdilo, mesečni izpisek in vse ostale dokumente, ki izkazujejo, da ste transakcijo izvedli in ta ni bila izvedena. Pri NLB-ju so navedli tri poti po katerih je reklamacijo možno vložiti. Poleg osebno v katerikoli NLB Poslovalnici, je to možno zahtevati tudi prek video klica ali spletne banke NLB Klik, v obeh primerih pa bo kupec dobil obrazec za finančno reklamacijo, ki ga mora nato izpolnjenega ter podpisanega vrniti na info@nlb.si.