Nakupovanje v spletnih in klasičnih trgovinah s plačilno kartico je dosti bolj enostavno in prijetno, kot plačilo z gotovino. Tako kot pri gotovini, kjer je največja nevarnost kraja, je pri plačilu s plačilno kartico potrebno skrbeti za nekatere podrobnosti, da bo nakupovanje res brezskrbno.
Čas prazničnih nakupov je obdobje povečane potrošnje
Ker čas prazničnih božično-novoletnih nakupov predstavlja tisti čas v letu, ko se potrošnja precej poveča, si je dobro prebrati nekaj nasvetov o tem, kako poskrbeti, da bodo praznični nakupi res brezskrbni.
1. Poskrbite za varnost v fizičnem svetu, da ne bo težav na spletu
Plačilna kartica, tako debetna, kot kreditna, imata na sebi navedene podatke, ki nepooblaščeni osebi omogočajo, da izvedejo spletno plačilo. Zato je pomembno, da skrbno varujete kartico. Predvsem pa velja, da CVC oz CVV kode, to je trimestna oz. štirimestna koda navedena na kartici, nikamor ne posredujete na nezavarovan način.
2. Varnosti spletnim trgovin je potrebno nameniti posebno pozornost
Pri fizičnih trgovinah lahko na lastne oči vidimo in ocenimo za kakšno trgovino gre, kakšne proizvode prodajajo, jih imajo na zalogi in tako naprej, saj je vzpostavljen neposreden stik s prodajalcem. Pri spletnih trgovinah je to nekoliko težje, predvsem pa moramo biti pozorni na nekoliko več stvari. Pomembno je, da pri ustvarjanju uporabniškega računa uporabimo dovolj močno geslo. Spletna trgovina mora omogočati šifrirano SSL povezavo (to vidimo tako da se spletna povezava začne z https://). Zelo dobro je, če spletna trgovina pri spletnih plačilih uporablja dodatne varnostne standarde npr. 3-D Secure (VISA Secure in Mastercard ID Check), ki prek SMS-a posreduje enkratno varnostno kodo. Še najbolj pomembno pa je, da ocenite verodostojnost spletne trgovine. Če so cene zelo nizke, če imajo čisto vse izdelke na zalogi in če ni navedenih kontaktnih podatkov podjetja, ki upravlja s spletno trgovino, je to znak, da trgovino raje zapustite.
3. Uporabljajte brezstično plačevanje
Prihod brezstičnih plačilnih kartic je plačevanje z njimi naredil še bolj enostavno, saj je treba kartico, mobilni telefon (npr. z nameščenim NLB Pay) ali nosljivo napravo (npr. uro) le prisloniti na POS terminal. Brezstično plačevanje ima dve veliki prednosti. Ena je ta, da za plačila do 25€ ni treba vpisovati PIN številke, vsaka banka pa ima postavljen dnevni limit, pri katerem je treba PIN vseeno vnesti. NLB ima npr. limit postavljen pri 50€. Druga korist pa je ta, da kartice v primeru brezstičnega plačila kupec nikoli ne da iz rok.
4. Imejte nadzor nad porabo
Banke ponujajo številne možnosti s katerimi lahko imetnik kartice nadzoruje porabo. Najbolj osnovna oblika je zagotovo preverjanje stanja v spletni in mobilni banki. Še nekoliko bolj koristne pa so funkcije, ki obveščajo o stanju na računu in izvedenih transakcijah. Ti storitvi sta lahko za uporabnika tudi brezplačni, saj sta lahko del izbranega paketa pri banki. Tako je npr. NLB storitev SMS-Alarm, ki obvešča o uporabi kartice in SMS-Opomnik, ki obvešča o stanju na računu, že vključil v nekatere NLB pakete.
5. Zaklenite kartico za spletna plačila
Ker so spletna plačila tista bolj rizična, je zelo koristno imeti možnost blokade tovrstnih plačil, vsa ostala pa še vedno nemoteno delujejo. NLB je v sklopu svoje mobilne denarnice NLB Pay omogočil zaklepanje določenih vrst transakcij za vsako od plačilnih kartic posebej. Tako je možno zakleniti ali odkleniti plačila v tujini, plačila na spletu in možnost dviga gotovine na bankomatih.
6. Vnaprej predvidite možnost izgube ali zlorabe kartice
Izguba ali zloraba plačilne kartice je nekaj takšnega kar je modro predvideti, predvsem v smislu, kaj je treba storiti v takšnem primeru. Plačilne kartice imajo na sebi naveden kontaktni center, ki ga je treba poklicati v takem primeru, zato je pametno, da si to številko uporabnik shrani v telefon. NLB Kontaktni center, ki deluje 24/7, je dosegljiv na +386 1 477 2000. Pri kraji in sumih na zlorabo je pomembno hitro ukrepanje, saj se tako možnost zlorabe zmanjša. Poleg klica na kontaktni center pa NLB uporabniku omogoča, da v določeni meri ukrepa sam. Mobilna banka KlikIn namreč omogoča blokado plačilnih kartic z odloženim plačilom (npr. Mastercard), že prej omenjeni NLB Pay, pa pri vseh vrstah plačilnih kartic omogoča začasen zaklep vseh transakcij. NLB sicer tudi sam 24/7 spremlja dogajanje in v primeru pojava sumljivih transakcij sam obvesti uporabnika o sumljivi transakciji. Zato je zelo pomembno, da ima banka aktualne podatke komitenta.
7. Kako je z vračilom blaga kupljenega v spletni trgovini?
Spletnih nakupov je vedno več, zato je dobro izpostaviti eno posebnost, ki velja za nakupe v spletnih trgovinah, ne pa na voljo v klasičnih. Skladno s 43.č členom ZVPot ima potrošnik pri pogodbah sklenjenih na daljavo ali zunaj poslovnih prostorov pravico, da v 14-ih dneh obvesti podjetje, da odstopa od pogodbe. Razlogov za odstop ni treba navesti, je pa potrošnik dolžan nositi stroške dostave kupljenega izdelka do prodajalca. Določene trgovine tovrstno vračilo omogoča brezplačno. Seveda pa je pomembno poudariti, da to pravilo velja za spletne trgovine v Sloveniji in tiste s sedežem v Evropski uniji.