Epidemija koronavirusa COVID-19 je vsekakor spremenila potrošniške navade in pričakovanja. Pri Mastercard Slovenija so se odločili spremembe raziskati, zato so v juliju 2020 v sodelovanju z Mediano izvedli raziskavo katere izsledki so pokazali, da Slovenci še bolj pogosto posegamo po brezstičnih kartičnih plačilih in da smo že precej dobro usvojili možnost spletnega nakupovanja.
Porast brezgotovinskih in brezstičnih kartičnih plačil
Mastercard raziskava ugotavlja, da je pri plačevanju kar 39% potrošnikom pomembna možnost brezgotovinskega plačevanja, z 29% sledi hitro plačevanje, z 20% pa brezstično plačevanje. Kot pomembno ali zelo pomembno je možnost plačila s kartico v lokalu ali trgovini ocenilo 76% vprašanih. Nesprejemanje kartice pa bi slabo četrtino odvrnila od nakupa. Pomembnost brezstičnega plačevanja pa tudi po epidemiji ostaja najpomembnejša na bencinskih črpalkah, v trgovinah in pri nakupu obleke in obutve.
Je pa raziskava zaznala najvišjo rast potrebe po tovrstnem plačevanju v gostilnah in restavracijah, barih in kavarnah ter pri ponudnikih lepotnih storitev (frizerski salon, masažni salon, pedikura ali manikura).
Z brezstičnim načinom plačevanja vsak dan zdaj plačuje približno petina vprašanih, vsaj 1x tedensko pa kar štiri petine (78%) vprašanih. Če to primerjamo z Masterindex raziskavo iz novembra 2019, se je precej povišal delež tistih, ki brezstično plačevanje uporabijo vsaj 1x tedensko (iz 66% na 79%).
Kartice v ospredju, gotovina izgublja na pomenu
28% vprašanih plačilne kartice na prodajnih mestih uporablja vsak dan, vsaj nekajkrat tedensko pa skoraj dve tretjini oz. 63%. Vsaj 1-2x na teden kartico uporablja 85% vprašanih. V primerjavi z rezultati zadnje raziskave Masterindex v novembru 2019, se je ta delež povečal za 8 odstotnih točk (iz 78% na 86%). Največkrat je plačilo izvedeno z debetno kartico (46%), z 26% sledi kreditna kartica, s 16% pa gotovina. Pri plačevanju zneskov do 25€ je razporeditev majčkeno drugačna. Tudi tukaj vodijo debetne kartice (47%), a z 22% sledi gotovina, kreditne kartice pa so z 21% tretje. Kartico vprašani najpogosteje uporabljajo na bencinskih črpalkah, za nakupe vsakodnevnih potrebščin ter pri nakupu obleke in obutve, najredkeje pa ob nakupu hrane pri lokalnih ponudnikih, za plačilo uslug obrtnikom ter na tržnici.
Slovenci vse pogosteje po spletnih nakupih
Mastercardova raziskava razkriva, da se je kar 74% Slovencev po nakupih odpravilo na splet. Če to primerjamo z Masterindex raziskava iz novembra 2019, je prišlo do porasta za kar 18 odstotnih točk (iz 60% na 78%).
Nadaljnjih 18% pa je nakup preko spleta opravilo v zadnjih treh mesecih. Poleg same rasti uporabe spletnih trgovin, je med Slovenci prišlo tudi so spremembe navad in pogostosti samega spletnega nakupovanja. Med vprašanimi je največ, kar 59% takšnih, ki so približno enako preko spleta nakupovali pred in po epidemiji, 12% jih je pričelo nakupovati pogosteje, 5% jih je začelo s spletnim nakupovanjem, a ga ponovno opustilo, 5% pa je postalo novih spletnih kupcev. Najpogostejši spletni nakupi so: elektronska oprema, stvari za dom ter obleke, obutev in modni dodatki.
Vedno več je spletnih plačil s karticami
Tudi pri načinu samega plačila v spletnih trgovinah je pri Slovenskih prišlo do spremembe, saj je število plačil po povzetju padlo. 56% spletnih kupcev plačilo izvede s plačilno kartico (debetna ali kreditna). V primerjavi z Masterindex 2019 je ta delež zrasel za 8 odstotnih točk. Pri plačilu po povzetju pri šlo do padca, a ga še vedno izbere slaba četrtina, rast pa so zabeležila plačila prek elektronske ali mobilne banke.
Aleš Petejan, vodja marketinga Mastercard Slovenija je o ugotovitvah raziskave povedal:
Potrošniki smo med epidemijo korenito spremenili svoje nakupovalne navade in predvsem pričakovanja do ponudnikov. Brezstično plačevanje je postalo nuja, gotovina za uporabo le v nujnih primerih, ponudba spletne trgovine pa nekaj normalnega. Poslovni modeli so se spremenili in tisti, ki bodo uspeli prilagoditi svoje poslovne prakse, bodo zrli v svetlo prihodnost. Zato želimo v podjetju Mastercard s svojim znanjem in rešitvami spodbuditi podjetnike pri preobrazbi poslovanja in prilagoditvi novim zahtevam strank.