McDonald’s se je globalno dostave loteval zelo konservativno, saj so želeli ohraniti enako kakovost hrane, kot jo gostje dobijo v restavracijah. To pa je možno zagotoviti le z dobrim dostavnim partnerjem. Popolno zaprtje restavracij v času epidemije COVID-19 je povzročilo ekspanzijo dostave tudi v državah, kjer ta ni bila tako močno prisotna. Tako se je dostava v kratkem času korenito razvila tudi v Sloveniji in postala primerljiva s tujino. Denis Potočnik, vodja marketinga pri ALPE-PANON d.o.o., družbi z razvojno licenco za McDonald’s v Sloveniji, je za Uporabno stran pojasni razvoj McDelivery storitve pri nas, posledice, ki jih je epidemija imela na poslovanje in prilagoditve, ki so posledica novih razmer.
McDonald’s je z dostavo v Sloveniji pričel junija 2018
Začetki storitve McDelivery v Sloveniji segajo v junij 2018. Takrat je McDonald’s Slovenija s partnerjem eHrana (zdaj Glovo Slovenija) vzpostavil dostavo v Ljubljani. Iz restavracije McDonald’s Železniška je bila dostava možna na območju četrtne skupnosti Center, delu Šiške, Bežigrada, Viča in Most. Oktobra so nato dodali še dostavo iz restavracije McDonald’s Kolosej in razširili dostavno območje vse do severne obvoznice in na Letališko cesto. V letu 2019 so sodelovanje razširili z novim dostavnim partnerjem. Tako so kupci lahko za dostavo izbirali Wolt Slovenija ali eHrana. Začetek leta 2020 je prinesel širitev dostave tudi v Maribor. 15. marca 2020 pa je nato prišlo do nenadnega zaprtja vseh restavracij v Sloveniji zaradi epidemije koronavirusa COVID-19.
V dostavi so videli potencial v katerega se splača vlagati
Denis Potočnik je pojasnil, da je dostava pred epidemijo predstavljala manjši delež celotne prodaje. Kljub temu so v dostavi videli potencial za vlaganje kot enega od prodajnih kanalov prihodnosti. V letu 2021 dostava tako zdaj predstavlja 9% prodaje. Od samih začetkov se je razširil tudi nabor lokacij, na katerih je možna dostava. V letošnjem letu sta bili tako npr. dodani dve mesti, v katerih je možna dostava iz restavracij McDonald’s, februarja Koper in novembra Novo mesto. McDelivery je v Sloveniji z dostavnima partnerjema Wolt Slovenija in Glovo Slovenija zdaj na voljo v sedmih mestih (Ljubljana, Maribor, Celje, Kranj, Koper, Novo mesto in Domžale). Potočnik je dodal, da njihovi ambiciozni načrti predvidevajo širitev tudi na ostale lokacije, kjer so McDonald’s restavracije v Sloveniji.
Zaprtje restavracij zaradi epidemije je vse obrnilo na glavo
15. marec 2020 je, tako kot za večino dejavnosti, tudi za McDonald’s Slovenija pomenil zaprtje vseh restavracij. Pred začetkom epidemije je bil McDelivery na voljo na devetih lokacijah. Denis Potočnik je povedal, da so po ponovnem zagonu začeli zgolj z dvema lokacijama, ena v Ljubljani (McDonald’s Železniška) in druga v Mariboru (McDonald’s Swaty). Za zgolj dve lokaciji so se odločili, ker odprtost večjega števila restavracij ni bila stroškovno sprejemljiva, saj je bila dostava v Sloveniji še zelo omejena. Tako z vidika lokacij kot z vidika dostavnega območja.
Odprtje McDonald’s McDrive stez je prinesel odprtje vseh restavracij po Sloveniji
Ponovni zagon vseh takrat 21-ih McDonald’s restavracij po Sloveniji, se je zgodil z odprtjem McDrive stez za naročanje. Odpiranje McDrive ponudbe se je zgodilo v dobrem tednu dni, a glede na odmevnost poročanja si je marsikdo zapomnil čakalno vrsto pred restavracijo McDonald’s Šiška, ki se je vila po Celovški ulici. A podobne vrste so bile tudi pri restavraciji McDonald’s Žito v Ljubljani in McDonald’s Swaty v Mariboru. Tudi dostavna partnerja eHrana in Wolt Slovenija sta se hitro odzvala in začela povečevati področje dostave v mestih v katerih sta bila že prisotna in širiti nabor novih mest.
V času epidemije so donirali 7 ton živil in okoli 5.000 pripravljenih obrokov
Zaradi nenadnega zaprtja vseh restavracij v Sloveniji je marsikateremu gostinskemu obratu ostalo precej hrane. Tako je bilo tudi pri McDonald’s Slovenija. Ker so bili le delno operativni, hrana pa ima omejen rok trajanja, so jo morali porabiti, sicer bi šla v nič. Zato so se odločili za dobrodelnost. Pripravljene obroke so tako donirani številnim bolnišnicam po Sloveniji, med drugim Kliničnemu centru Ljubljana, Bolnišnici doktorja Petra Držaja, Bolnišnici Golnik in Kliničnemu centru Maribor, Splošni bolnišnici Celje, Splošni bolnišnici Izola, Splošni bolnišnici Murska Sobota, Splošni bolnišnici Ptuj, Splošni bolnišnici Novo Mesto, Splošni bolnišnici Jesenice in Splošni bolnišnici Šempeter pri Novi Gorici. V sodelovanju z Mestno občino Ljubljana so pripravili obroke za socialno ogrožene otroke. Hrano so donirali tudi dobrodelnim organizacijam kot sta Rdeči Križ in Anina zvezdica ter domovom za starostnike. Skupaj je McDonald’s Slovenija v času epidemije doniral 7 ton živil in okoli 5.000 pripravljenih obrokov.
Ker so ostajali operativni, so morali hrano tudi na novo naročati. Denis Potočnik je o dobavah v času zaostrenih razmer zaradi epidemije povedal:
McDonald’s ima zelo dobro razdelano dobaviteljsko verigo. Imamo stalne dobavitelje, marsikateremu smo tudi prednostni partner. Zato smo imeli tukaj težav nekoliko manj. Predvsem so bile težave na meji, saj smo v veliki meri odvisni od uvoza. McDonald’s Slovenija ima skupni logistični center z McDonald’s Hrvaška v Veliki Nedelji na Hrvaškem. Vsi dobavitelji dobavljajo v logistični center, od tam pa se nato izvaja mikro distribucija po posameznih restavracijah.
Kupcem je bilo treba dostavo približati in jo narediti čim bolj preprosto
Ena od začetnih težav kupcev je bilo nepoznavanje nakupnega procesa dostave. Da bi jim v največji meri olajšali proces, je McDonald’s že takoj na začetku pripravili tri pakete sestavljene iz najbolj prodajanih proizvodov v restavracijah. Potočnik je dodal še, da so skupaj z dostavnima partnerjema Wolt in Glovo investirali v brezplačno dostavo. Poleg brezplačne dostave pa so kupci vzljubili tudi t.i. add-on strategijo z brezplačnim dodatnim artiklom. V sklopu promocije vsakemu naročilu dodajo brezplačni artikel npr. donut, Coca-Cola Zero Lemon, pito … Trenutno ob vsakem McDelivery naročilu kupec prejme otroško knjigo avtorice Cresside Crowell.
Posebna McDelivery vrečka je pritegnila ogromno pozornosti in hkrati olajšala dostavo
Vrečka oz. bolje rečeno škatla, v kateri kupec dobi dostavljeno naročilo iz restavracije McDonald’s Slovenija, je nekaj posebnega in unikatnega. Poleg Slovenije jo je moč zaslediti zgolj še v eni državi in to je Izrael, ki je vrečko uvedel par mesecev pred Slovenijo. Slovenija si z 22-imi restavracijami lahko privošči preizkusiti nekatere inovativne prijeme. Hkrati pa je škatla enostavna za rokovanje in zato precej priljubljena s strani kurirjev. McDonald’s je pozitivne odzive nanjo prejel tudi s strani kupcev, predvsem mladih. Ti trendi in moderno embalažo radi objavijo na Instagramu. McDelivery škatla je sicer izdelana iz biorazgradljivega materiala, potisk pa je primeren za prehranske izdelke. Globalna McDonald’s zaveza je namreč, da je do leta 2025 vsa njihova embalaža 100% trajnostna. Skladno s to zavezo so letos uvedli papirnate slamice in lesen pribor, pred tem pa že novo McFlurry embalažo brez plastičnega pokrovčka.
Big Mac meni ohranja primat tudi pri dostavi, a so paketi prav tako zelo priljubljeni.
Največji delež naročil pri dostavi, tako kot v fizičnih restavracijah pade na Big Mac meni. 5 paketov, ki jih ima McDonald’s Slovenija v McDelivery ponudbi, so kupci prav tako odlično sprejeli. Paketi namreč predstavljajo 25% prodaje pri dostavi. Zelo zanimivo pa je, da se je med top artikle uvrstil Cheesburger. Razlog za to je sila preprost. Gre namreč za precej prikladen izdelek, s katerim se dopolni vrednost košarice, da kupec doseže minimalno vrednost, ki je potrebna za naročilo. Tako Wolt kot Glovo imata trenutno minimalno vrednost naročila 8€.
Z dostavo sladoleda so praktično edini McDonald’s na svetu
Dostavo sladoleda je McDonald’s Slovenija uvedel letos pred začetkom poletja. Tukaj so prisluhnili svojim kupcem, ki so si sladoled zelo želeli v ponudbi dostave. Dostava sladoleda, predvsem v poletnih mesecih, je precej zahtevna stvar, še posebej, če ga naročamo in dostavljamo ob topli hrani. Pri McDonald’s Slovenija so zato ubrali nekoliko drugačno pot priprave sladoleda kot je na Portugalskem, kjer dostavljajo sladoled v točeni obliki. Odločili so se za globoko zamrznjen sladoled, ki ga pripravijo v restavraciji in nato za vsaj dve uri postavijo v nizko-temperaturni zamrzovalnik. V povprečnem času 20-25 minut, kolikor traja dostava, se sladoled ustrezno stopi in ga kupec lahko zaužije. V redni ponudbi dostave imajo dva sladoleda, ki se jima bo občasno pridružil še kakšen promocijski.
Obisk v restavracijah je konkretno padel in se še vedno ni pobral, dostava in McDrive pa tega ne uspeta nadomestiti
Denis Potočnik je na koncu pojasnil še nekaj podrobnosti o obisku McDonald’s restavracij po Sloveniji oz. bolj rečeno padcu tega v času epidemije in omejitvah, ki še vedno veljajo. Takole je povedal:
McDonald’s je bil na marsikatero situacijo, v kateri smo se srečali med epidemijo dobro pripravljen. Od samega svojega začetka je razvijal koncept Drive-through, ki je bil dolga leta edinstven na svetu. Strankam namreč ponujamo več poti po katerih stranke lahko pridejo do naših proizvodov. Medtem ko je obisk same restavracije drastično padel, v nekaterih obdobjih je bil celo nič, in je še daleč od številk, ki smo jih dosegali pred epidemijo, pa je dejstvo, da se nam je delež McDrive kupcev drastično povečal. Stranke so to obliko spoznale kot najbolj varno obliko naročanja, saj praktično ne pridejo v stik z nikomer. Naročilo in plačilo se izvedeta brezstično. Kupci so hkrati zelo dobro sprejeli Walk-through možnost, ki smo jo uvedli v času epidemije. Kupec namreč hrano naroči, plača in prevzame izven same restavracije. Vse McDonald’s restavracije po Sloveniji so trenutno odprte tudi v notranjosti, a obratujejo skladno z omejitvami PCT.