Aleja, ki je najnovejše nakupovalno središče v Ljubljani, se od letos lahko pohvali tudi s titulo najboljše novo nakupovalno središče. Aleja je namreč prejela nagrado Global RLI Award v kategoriji najboljše novo nakupovalno središče na svetu. Toni Pugelj, direktor centra Aleja in direktor SES Slovenija je za Uporabno stran ob koncu leta 2021 povzel letošnje leto in pojasnil usmeritve za prihodnje.
Najprej seveda nagrada Global RLI Award za najboljše novo nakupovalno središče na svetu. Aleja je med centri z vsega sveta, v finalu pa iz Srbije, Italije in Kitajske, premagala veliko večje nakupovalne centre. Ste že od začetka verjeli, da lahko prav Aleja dobi to nagrado?
Nagrade Global RLI Awards že 16 let podarjajo najboljšim vizionarjem na področju trgovine na drobno in prostega časa. Veliko pozornost dajejo visoki storitvi, raznolikemu asortimaju, izjemnemu dizajnu in ustvarjanju privlačne izkušnje za obiskovalce. Aleja ima dušo. Zato sem v to, da bomo nagrado dobili, kot eden redkih verjel že od vsega začetka. Mislim, da mora človek verjeti, in to so cilji, ki jih moraš zasledovati.
Kaj pa je tisto, kar je Alejo postavilo na prvo mesto oz. nad čem je bila žirija še posebej navdušena?
Žirijo smo med drugim prepričali z edinstveno in sodobno arhitekturo ter jasnim in modernim konceptom. V Alejo smo umestili elemente mesta Ljubljane. Zmaj, žival z grba Ljubljane, je arhitekte navdahnil pri oblikovanju fasade. V notranjosti pa je moč zaslediti Tromostovje, Prešernov trg in obrežje Ljubljanice. Na drugi strani pa Aleja ponuja izjemno paleto nakupovalnih in prostočasnih dejavnosti.
S tem ste najverjetneje mislili na Aleja SKY, zeleno streho nakupovalnega središča, ki trenutno gosti drsališče?
Ja, za nakupovalno središče Aleja je značilna večnamenskost. Poleg 80 trgovin in restavracij Aleja ponuja 6.200 m2 športno-rekreativnih površin na zeleni strehi, poimenovani Aleja SKY. Pred nakupovalnim središčem pa je tudi kolesarski poligon. V poletnih mesecih Aleja SKY gosti kino na prostem in različne dogodke, trenutno pa gostje lahko uživajo v drsališču in ponudbi na prazničnih stojnicah.
Je Aleja sploh uspela zaživeti v polni luči? Odprli ste jo v času izbruha epidemije COVID-19, ta jo je spremljala tudi ob prvem rojstnem dnevu. Prave otvoritve in rojstnega dne tako pravzaprav niti niste mogli pripraviti.
Alejo smo odprli marca 2020, v času omejitev, povezanih z epidemijo COVID-19. Tako nismo mogli pripraviti tiste prave otvoritvene zabave, ki si jo Aleja zasluži. Tudi 1. rojstni dan smo praznovali drugače, kot bi ga, če ne bi bilo ukrepov. Obiskovalcem smo tako veselje na obraz poskušali priklicati z različnimi manjšimi izvirnimi doživetji. Namreč, tudi takrat, ko so veljali zelo blagi ukrepi, nismo mogli spodbujati druženja, saj to ne bi bilo odgovorno.
Ukrepi, ki ste jih morali sprejeti za zagotavljanje visoke stopnje zdravstvene varnosti kupcev, so najverjetneje pomenili dvig obratovalnih stroškov. Še posebej v zadnjem času, ko se dražijo energenti.
Že takoj ob odprtju Aleje je bilo treba namestiti razkužilnike in okrepiti čistilno ekipo. Prav tako je bilo treba spremeniti način zračenja. Zdaj uporabljamo 100 % vpih zunanjega zraka. Drugače se zrak čisti in delno uporabi že ogret zrak. Tako pa je zdaj treba ves zrak ogreti, kar korenito dvigne obratovalne stroške. A to je del, ki smo ga morali vzeti v zakup obratovanja centra Aleja, če želimo zagotoviti najvišjo varnost za kupce.
Poslovanje nakupovalnega centra, ki je odvisen od številnih dejavnikov, je zahtevno. Aleja se je poleg dejavnikov povezanih z epidemijo COVID-19 soočala še s tem, da mora kot povsem nov nakupovalni center privabiti obiskovalce. Kako ocenjujete letošnje leto skozi oči poslovanja Aleje?
Kot uspešno. Primerjali smo mesece, ki smo jih lahko primerjali v letu 2020 in 2021. To je del maja, junij, julij in avgust. To so bili edini meseci v obeh letih, ko ni bilo velikih omejitev. V teh mesecih je bil obisk Aleje višji za 15 %, promet naših prodajnih partnerjev pa je bil višji za 8 %. Veseli smo nad rezultatom partnerjev, ki poslujejo izredno dobro in eni odlično. Aleja ponuja odlično mešanico trgovskih blagovnih znamk in gostinske ponudbe. To je olajšalo privabljanje obiskovalcev. Lahko razkrijem, da je 85 % obiskovalcev Ljubljančanov, 15 % pa jih prihaja izven Ljubljane, od tega 7 % z Gorenjske.
Omejitve povezane z epidemijo COVID-19 so bile močan udarec tudi za vaše partnerje. Ste uspeli obdržati vse najemnike prostorov v Aleji?
Kot izjemen uspeh si štejemo, da so partnerji ostali z nami tudi v času epidemije. Pristopili smo jim naproti in poskušali pomagati na različne načine. Posledično številke najemnin niso povsem takšne, kot smo jih želeli, a bistveno je, da se nakupovalni center razvija. Na trgu smo dobro prepoznavni in obiskovalci so navdušeni.
Kateri segmenti so imeli največ težav z vrnitvijo kupcev?
Največje težave z vrnitvijo imajo trgovine s tekstilom. Tukaj je namreč moč zaznati velik vpliv spletnih trgovin. Športni tekstilni segment se je že normaliziral, saj je dobro deloval tudi med epidemijo. Drugi, večji segment pa so gostinci. Ti so namreč ves čas delovali z največjimi omejitvami.
Koliko potencialnih strank ste izgubili zaradi pogoja PCT in koliko težav ste imeli s prilagajanjem na omejitve dovoljenega števila obiskovalcev v centru?
Ocenjujem, da približno 15 % strank ne pride v Alejo, ker ne izpolnjujejo pogoja PCT. Kljub nekoliko višjemu trošenju kupcev tako ne dosegamo želene rasti. Hkrati moramo seveda upoštevati, da stroški obratovanja centra rastejo. Uvajanje in spreminjanje maksimalnega števila obiskovalcev na m2 Aleje pa nam ni delalo velikih težav. Aleja je namreč opremljena z najsodobnejšim sistemom štetja obiskovalcev, saj so kamere, ki omogočajo štetje, nameščene nad vsemi vhodi v nakupovalni center. Tako smo lahko ves čas izpolnjevali zahtevane pogoje.
Testiranje in predvsem možnost cepljenja zoper COVID-19 je nekaj, po čemer je Aleja postala znana, saj to neprekinjeno nudite praktično že od začetka.
Na testiranje in cepljenje zoper COVID-19 beležimo velik odziv. To kaže na našo pravilno odločitev na začetku epidemije, da obiskovalcem čimprej ponudimo tudi to možnost. Čeprav je bilo na začetku nekaj težav z odpiranjem dodatnih cepilnih lokacij, smo nato vse uredili. Aleja je kot cepilno mesto zelo priljubljena predvsem zaradi možnosti brezplačnega parkiranja.
Kaj lahko v Aleji pričakujemo v letu 2022?
V Aleji smo se v vseh naših sporočilih v zadnjem času precej oddaljili od našega osnovnega poslanstva, ki je nakupovanje. Izrazito smo namreč poudarjali varnost nakupovanja, cepljenje in testiranje. Trenutno pa je v ospredju drsanje na Aleji SKY. Izjemno doživetje: drsate nad mestom. Za prihodnje leto tako načrtujemo večji poudarek na nakupovanju, podkrepljenem z različnimi dogodki. To bomo seveda lahko počeli, če bomo lahko poslovali brez večjih omejitev.
In kaj bi zaželeli bralcem Uporabne strani ob koncu leta?
Imejte varno leto 2022. Pri nas pa vam poleg tega omogočamo pestro doživetje. Smo nakupovalni center z dogajanjem. Ne samo nakupovanjem, modernimi smernicami, ki jim sledimo, tudi pestro kulinariko, edinstvenim Planetom Lollipop za otroke in izjemnimi rekreacijskimi možnostmi. V teh praznikih pa tako mogočno okrasitvijo, ki se lahko primerja z največjimi nakupovalnimi centri na svetu. Zato ne preseneča, da si marsikdo vzame obisk našega centra za družinski izlet.
Foto: Aleja (Robert Krumpak in Jošt Gantar)