Mastercard je v sklopu poletne Masterindex 2022 raziskave predstavil nove plačilne trende in posledice, ki jih je epidemija COVID-19 imela na plačilne metode in navade Slovencev. Raziskava je po sprostitvi ukrepov pokazala več optimizma, večje je tudi zaupanje Slovencev v kartična plačila in povečano načrtovanje potovanj v tujino.
Spletne trgovine v Sloveniji postajajo vse bolj zanimive med potrošniki
Nakupovanje na spletu je med pandemijo COVID-19 doživelo skokovito rast. Masterindex 2022 pa razkriva, da priljubljenost te oblike nakupovanja ne usiha. 75% Slovencev na spletu nakupuje vsaj občasno. Velika večina (68 %) je v preteklem mesecu opravila spletni nakup in dodatnih 19 % v zadnjih treh mesecih. Več kot 60% vprašanih na spletu nakupuje v enaki meri kot epidemijo, ta delež je višji v primerjavi z letom 2021 (58%).
Priljubljenost slovenskih spletnih trgovin raste. 45% vprašanih izbira slovenske trgovine, 36% pa spletni nakup raje opravijo v tuji spletni trgovini. V spletnih trgovini kupci večinoma kupujejo oblačila, obutev in modne dodatke (56%), gospodinjske aparate (40%) in elektronske naprave (39%).
V tujih spletnih trgovinah slovenski kupci najpogosteje izberejo izdelke in storitve vezane na potovanja in investicijske storitve. V slovenskih spletnih trgovinah pa pogosteje obutev, oblačila in modni dodatki, gospodinjski aparati, kozmetika, izdelki za hišne ljubljenčke in storitve, povezane s kulturo (vstopnice).
Tudi plačevanje z mobilnim telefonom se med Slovenci povečuje
Uporaba mobilnih denarnic je za plačilnimi karticami najpogosteje uporabljen način mobilnega plačevanja. Do letos je plačilo z mobilnim telefonom izvedlo že 51% Slovencev. 24% jih je uporabilo mobilne denarnice svoje banke, eden od sedmih pa je posegel po drugih plačilnih metodah.
Pri spletnih plačilih je varnostna koda najpogosteje uporabljena metoda
Četrtina (24 %) imetnikov plačilnih kartic se kot metodo potrjevanja spletnih plačil poslužuje varnostne kode. Eden od šestih Slovencev pa uporablja mobilno denarnico ali metodo potrjevanja spletnih plačil, prek plačilne aplikacije banke (19%) oziroma kodo PIN (18%). V primerjavi z letom 2021 se je delež potrditev prek plačilne aplikacije banke povečal, prej je namreč znašal 14%.
Če pa bi Slovenci lahko izbirali metodo za potrjevanje plačil, bi v 21% izbrali skeniranje prstnih odtisov, 20% bi izbralo varnostno kodo prek mobilne banke ali SMS. Geslo za enkratno uporabo (80%) in skeniranje prstnih odtisov (78%) sta po oceni Slovencev najbolj zaupanja vredni metodi. Kot najmanj varno pa ocenjujejo prepoznavo obraza (57%).
Slovenci načrtujejo več potovanja v tujino
Po odpravi epidemioloških ukrepov se bo še več Slovencev odpravilo v tujino na dopust. V primerjavi s preteklima letoma se bo to povečalo za polovico. 63% je odgovorilo, da bodo v letu 2022 potovali v tujino, v letu 2021 je tako odgovorilo 43% vprašanih) Še vedno pa je to manj kot pred epidemijo, ko je v tujino potovalo 83% (2019) oz. 82 (2018) vprašanih. 66 Slovencev je odgovorilo, da bodo v naslednjih šestih mesecih dopustovali v tujini. 76% od teh bodo dopust izkoristili na Hrvaškem.
Luka Gabrovšek, poslovni direktor družbe Mastercard v Sloveniji je povedal:
Veseli nas, da je glede na izsledke raziskave jasno, da se v letošnjem letu z vse blažjimi omejitvami med potrošnike ponovno vrača optimizem. V tako težkih gospodarskih časih smo ostali povezani ter z nakupovanjem v slovenskih spletnih trgovinah še naprej podpiramo lokalno. Prav tako je lepo videti, da posledice sproščanj ukrepov ugodno vplivajo na področje turizma, da so se ljudje sprostili in z veliko mero zagnanosti načrtujejo zaslužen poletni oddih.
Vedno več kartičnih plačil tudi za nižje zneske
Med Slovenci plačilna kartica ostaja najbolj priljubljena metoda (86 % v letu 2022; 84 % v letu 2021; 82 % v letu 2020; 78 % v letu 2019). Se pa njena raba v primerjavi s preteklimi leti ni bistveno spremenil. 86% jo namreč uporablja tedensko oz. pogosteje. Se je pa dvignil delež tistih, ki jo tedensko uporabljajo za plačilo prek spleta (20% v letu 2022; 20% v letu 2020; 17% v letu 2019; 12% v letu 2018). Več kot polovica (53%) uporabnikov kartic raje uporablja debetne kartice, ko plačuje v trgovinah, na bencinskih črpalkah in v restavracijah. Se pa ta z leti povečuje, saj je leta 2021 znašal 48% leta 2019 pa 43%.
Opazno več vprašanih je od, kar dobri dve tretjini (69%) je odgovorilo, da bi s plačilno kartico plačali znesek, ki znaša 5€ ali manj. Leta 2020 je tako odgovorilo 62%, leta 2019 54% in leta 2018 56% vprašanih.