Primerjava cen živil je zdaj na voljo v sklopu portala Naša super hrana. Primerjalnik cen osnovnih živil je del ukrepov Vlade RS proti draginji, saj naj bi s preglednostjo cen na mehak način zajezili rast cen. Določili so seznam 15 skupin živil, ki so del osnovne košarice in te bodo spremljali v trgovinah Mercator, Spar, Tuš in Engrotuš, Hofer, Lidl in Eurospin. Z aneksom pa so v naročilo primerjave dodali še 5 dodatnih skupin živil.
Primerjava cen živil v trgovinah
Portal za primerjavo cen živil, ki je del portala Naša super hrana, ima v osnovni košarici živil naslednja živila: pšenična bela moka, beli kruh in testenine, goveji in svinjski zrezki ter piščančji file, mleko, tekoči jogurt, sir in maslo, jajca, jabolka, krompir, sončnično olje in beli sladkor. 5 dodatnih skupin pa bodo določali sezonsko in glede na potrebe potrošnikov. Tokrat so izbrali naslednja živila: paprika, čebula, paradižnik, hruške in bučno olje.
Cene živil bodo v Sloveniji primerjali vsakih 14 dni
Primerjavo cen živil je za Vlado RS na podlagi razpisa zvedla družba April 8. Vrednost oddane ponudbe je nekaj več kot 47.000€. Temu pa so nato dodali še aneks za dodatnih 5 živil v vrednosti 11.000€. Prve primerjave cen so izvedli v septembru 2022, trajale pa bodo vse do konca marca 2023. V Sloveniji se bo primerjava izvajala vsakih 14 dni v večjih trgovskih centrih v Ljubljani. Primerjava s tujino (Avstrija, Italija in Hrvaška) pa bo izvedena 3x. V Sloveniji bodo cene živil primerjali v trgovinah Mercator, Spar, Tuš in Engrotuš, Hofer, Lidl in Eurospin. V tujini pa so izbrali trgovine Lidl, Spar, Billa, Conad in Konzum, ki so od meje oddaljene največ 50 km.
Najcenejši in najdražji pri primerjavi cen živil
V sklopu prve primerjave cen, ki je bila izvedena 13.9. (SLO) in 15.9. (tujina), je rezultat pokazal, da je osnovna košarica živil najcenejša v trgovini Eurospin, najdražja pa v trgovini Tuš. Razlika med 10,85€. Zanimivo pa je bilo, da je bila košarica osnovnih živil v Eurospinu cenejša le od ene trgovine v Italiji in ene v Avstriji. To je, če gledamo košarico kot celoto pri posameznem trgovcu.
Zanimiv je tudi podatek o raznovrstnosti ponudbe teh 15 kategorij. Spar je v sklopu teh kategorij ponudil 81 izdelkov, Mercator jih je imel 69, Tuš 53, Lidl in Hofer 27 in Eurospin 22.
Vprašanje, če je tovrstna primerjava smiselna
Vsi vemo, da lahko kakovostno primerjamo le cene istih izdelkov. Čeprav je moka moka, pa je tista fer primerjava le primerjava cene moke istega proizvajalca v enaki količini in enakega tipa. To pa bi posledično pomenilo, da cen nizkocenovnih trgovcev, ki imajo veliko izdelkov lastne blagovne znamke, sploh ne bi mogli primerjati z ostalimi. Zato je nekoliko logično, da so primerjalni okvir razširili in tako dejansko omogočili primerjavo. Je pa vprašanje, če ne bi bila obratna logika precej bolj smiselna. Torej, da bi trgovci sami v bazo redno izvažali cene o artiklih. To bi lahko bilo celo avtomatizirano in potrošnik bi lahko na dnevni bazi spremljal te podatke. Najverjetneje bi bilo to na dolgi rok celo ceneje in hkrati bi s tem vsakodnevno spodbujali trgovce, da so še bolj konkurenčni. Potrošnik pa bi imel takojšen neposredni vpogled v ceno živil.