Izsledki zadnje raziskave skupine EOS o evropskih plačilnih navadah kažejo, da so plačilne navade v Evropi slabše, čeprav so podjetja plačilne roke podaljšala. Natalija Zupan, direktorica podjetja EOS KSI je ob predstavitvi že 13. podatkov raziskave povedala: »Plačilna disciplina v Evropi se je v zadnjih nekaj letih poslabšala, kar pri vsakem 5. podjetju povzroča strah za njihov obstoj.«
Zamude pri plačilih se povečujejo
V Evropi fizične osebe v povprečju plačujejo z 19-dnevno zamudo. V primerjavi z letom 2019, ko je bilo 16% računov fizičnih oseb plačanih z zamudo, je zdaj ta številka zrastla na 20%. Tudi v Sloveniji se je plačilna disciplina po epidemiji poslabšala. Delež neplačanih računov se je povečal za dve odstotni točki, iz 1% na 3%. Gospodarski obeti in naraščajoča inflacija, pa ne kažeta na izboljšanje situacije. Pri fizičnih osebah, kjer so plačilni roki daljši, so v primerjavi z letom 2019 zamude daljše za kar 11 dni.
Kot glavni razlog za slabo plačilno disciplino so podjetja v Evropi navedla likvidnostne težave svojih strank. V Sloveniji je razlog nekoliko drugačen in sicer je to izkoriščanje dobaviteljskega kredita. Tesno za njim pa so likvidnostne težave strank podjetij. Glavne posledice zamud pri plačilih v Evropi v 42% lastne likvidnostne težave in v 51% manjši dobiček. Za približno tretjino podjetij pa je to pomenilo, da smo morali zmanjšati naložbe in zvišati cene.
Obeti za prihodnost so pesimistični
Zupanova je dodala, da podjetja zelo pesimistično gledajo na prihodnost, saj je bilo stanje pred tremi leti boljše. 22% anketiranih podjetij je namreč menilo, da se bodo plačilne prakse izboljšale. Sedaj pa jih 24% meni, da se bodo te poslabšale. Še posebej so takšnega mnenja podjetja na Danskem, Slovaškem, Češkem, v Švici, Sloveniji in v Bolgariji.
Uporaba umetne inteligence je vedno bolj pomembna
Obdobje pandemije je prinesel tudi povečano delovno obremenitev pri upravljanju terjatev. Delež podjetij, ki so celoten proces digitalizirala, se je od leta 2019 rahlo povečal. Eno od petih podjetij v Evropi zdaj v celoti digitalno upravlja terjatve. Zaznan je tudi trend večje uporabe umetne inteligence. 32% podjetij je navedlo, da je umetna inteligenca zaradi samoučečih se algoritmov že izboljšala upravljanje terjatev v njihovih podjetjih. 31% pa je navedlo, da jo uporabljajo v začetnik korakih postopka upravljanja terjatev.
foto: Nina Hančič