Varnost potrošnikov pri spletnem plačevanju je iz dneva v dan bolj pomembna. Mastercard je z željo, da bi potrošniki varno nakupovali na spletu, lansiral globalno kampanjo #PayProtected. Z njo želijo potrošnike opolnomočiti, da bodo prepoznali in se izognili spletnim prevaram ter ostali varni na internetu. Mastercard Slovenija je v sklopu raziskave Masterindex zima 2022 namreč razkril, da že več kot tri četrtine Slovencev nakupuje prek spleta.
Bodimo informirani, bodimo previdni in izobražujmo se
Mastercard je kampanjo #PayProtected postavil na treh stebrih: bodimo informirani, bodimo previdni in izobražujmo se. Raziskava Masterindex je pokazala, da 87 % Slovencev zaupa, da je spletno nakupovanje varno. Tistih, ki so do spletnega nakupovanja skeptični, je malo. Polovica se jih boji zlorabe kartice, tretjina pa ne zaupa spletnim trgovinam in plačevanju po spletu. Število uporabnikov s plačilnimi karticami se naglo povečuje. Leta 2020 je plačilno kartico imelo 77% Slovencev, v letu 2022 pa se je delež povečal na 87 %. Skladno s tem se povečuje tudi uporaba plačilnih kartic. Zato je izobraževanje kupcev o preprečevanju zlorab še toliko bolj pomembno.
Še posebej, ker v Mastercardovi raziskavi Masterindex več kot polovica uporabnikov (54 %) medni, da bo v prihodnjih petih letih najpogosteje plačevala s plačilno kartico. V manj oddaljenem obdobju pa jih kar 89 % namerava pogosteje plačevati brezstično, saj tovrstni plačilni metodi pripisujejo enostavnost (73 %), varnost (66 %) in celo boljšo uporabniško izkušnjo (88 %).
Zaupanje v varnost transakcij je ključnega pomena
Mastercard vsako leto varno, hitro in učinkovito obdela več milijard kartičnih transakcij. Preprostost digitalnega poslovanja pa je prevarantom omogočila nove načine zlorabe. Globalni strošek kibernetskega kriminala je ocenjen na okoli 5 bilijonov $ oz. okoli 5 % svetovnega BDP. Zaupanje v varnost transakcij je tako ključnega pomena. Pri Mastercard zato varujejo celotni nakupni proces od obiska spletne trgovine do prevzema kupljenega blaga. Pri preprečevanju zlorab si pomagajo tudi z umetno inteligenco (AI). Z njeno pomočjo so z zaznavo goljufivih transakcij v zadnjih dveh letih privarčevali 30 milijard $.
Masterindex raziskava je pokazala, da Slovenci najraje nakupujejo v domačih spletnih trgovinah. Kar 43 % jih je odgovorila, da pogosteje kupujejo v slovenskih spletnih trgovinah, le 20% je bilo takšnih, ki so nakupe pogosteje opravili v tujih spletnih trgovinah. Pomemben pa je tudi podatek, da je pri spletnih plačilih v letošnjem letu prevladovala avtentikacija plačila v aplikaciji mobilne denarnice oz. mobilne banke.
Proaktivno ravnanje je najboljša zaščita pred zlorabami
Ker prevaranti iščejo nove in nove načine, je treba narediti dodaten korak, da bi ostali pred kibernetskimi kriminalci. Pomembno je vedeti, da nas nihče nikoli ne bo kontaktiral z vprašanji o osebnih podatkih in podatkih bančnih računov in plačilnih kartic. Redno spremljanje bančnih računov in kartičnih transakcij je odlična preventivna metoda, saj tako najlažje opazimo sumljive transakcije. V takem primeru moramo takoj kontaktirati finančno institucijo, ki je izdajatelj plačilne kartice.
Posameznik lahko sam naredi zelo veliko v smeri preventivnega ravnanja. Del tega ravnanja je že zavedanje, da je kupčija, ki je na prvi pogled neverjetna, skoraj zagotovo prevara. Zelo koristen pri spletnih prevarah je tudi, da čim manj stvari naredimo impulzivno. Vedno pogosteje se prevare dogajajo tudi z lažno elektronsko pošto o dostavi paketa. Prevaranti namreč velikokrat želijo, da posameznik izpolni podatke o plačilni kartici. Najbolje je, da se na takšna sporočila ne odzivamo in v primeru dvoma kontaktiramo dostavno službo oz. prodajalca, če v tistem času ravno pričakujemo njihov paket.
Mastercard kupce varuje pred spletnimi zlorabami
V primeru izgube/kraje plačilne kartice ali če opazimo neznano transakcijo, o tem takoj obvestimo izdajatelja plačilne kartice. Praviloma je to banka. Zero Liability oz. Nična odgovornost, ki jo Mastercard nudi vsem svojim strankam, namreč zagotavlja, da kupec ni odgovoren za nakupe, ki so se zgodili zaradi zlorabe kartice. To velja tako na spletu kot pri plačilu v fizičnih trgovinah. Z dodatnimi rešitvami, kot je npr. Mastercard ID Theft Protection zaznavajo in varujejo pred krajo identitete. Mastercard Global Service pa pomaga pri prijavi izgubljene ali ukradene kartice, nadomestitvi kartice, pridobitvi gotovinskega nadomestila, lociranju najbližjega bankomata.