V sklopu najnovejšega poročila inštituta Mastercard Economics Institute so predstavili gospodarsko napoved za leto 2023. Ta razkriva povečan obsega povpraševanja po potovanjih in doživetjih. Tem namreč potrošniki dajejo prednost pred nakupom fizičnih dobrin. Zaradi visoke inflacije in rasti obrestnih mer v svetovnem gospodarstvu bo prihodnje leto zaznamovano z neenakomernimi rezultati. Nekateri trgi jih bodo občutili bolj, nekateri pa manj. Mastercard Economics Institute se je tako v poročilu osredotočil na štiri teme in njihov vpliv na posamezne države ter podjetja. To pa so: visoke obrestne mere in nepremičnine, znižanje izdatkov in primerjanje cen pred nakupom, cene in želje, gospodarski pretresi in večkanalnost.
Poročilo Letna gospodarska napoved 2023, ki so ga pripravili pri Mastercard Economics Institute temelji na javnih in lastniških zbirkah podatkov, vključno z zbranimi in anonimiziranimi podatki Mastercard. Uporabljeni so modeli za ocenjevanje gospodarske aktivnosti in ti nakazujejo občutne razlike v globalni gospodarski aktivnosti. Za Evropo tako npr. napovedujejo zmanjšanje gospodarske aktivnosti, za ZDA pa omejeno gospodarsko rast. Zanimiv pa je podatek, da bodo izvozniki blaga iz Srednjega vzhoda in nekaterih razvijajočih se delov Azije predvidoma beležili zmerno rast.
Razdeljenost po sektorjih pa kaže, da jo bodo mnogo bolje odnesli ponudniki doživetij, kot tisti, ki ponujajo fizične dobrine. K temu bo v veliki meri pripomogla tudi občutna rast povpraševanja po potovanjih ter spremembe v željah potrošnikov.
Vpliv inflacije in visokih obrestnih mer na trg nepremičnin
Zadnjih nekaj let smo doživljali nepremičninski razcvet, a višanje obrestnih mer bo močno oklestilo proračune. Prav tako pa bo prišlo do splošne spremembe načina trošenja potrošnikov. Pri najrazvitejših državah se pričakuje, da bo v letu 2023 izdatki trošenja za nepremičnine padli za približno 4.5% pod raven iz časov pred pandemijo. Padec trošenja pa je bil zaznan že v letošnjem letu. V Združenem kraljestvu so se izdatki za stanovanjske nepremičnine v letu 2022 zmanjšali za 1.4% točke v primerjavi z letom 2019. Ob dejstvu, da bodo želje ali možnosti za nakup stanovanjskih nepremičnin manjše, bodo potrošniki več sredstev lahko namenili drugim vrstam izdelkov.
Potrošnikom bo razmerje med ceno in kakovostjo še bolj pomembno
Kljub visoki inflaciji bo po oceni inštituta široka potrošnja ostala stabilna, a bo vseeno prišlo do spremembe. Potrošniki bodo izbirali cenejše blagovne znamke in hkrati zasledovali najboljšo vrednost za določeno ceno. Raziskava, ki so jo opravili v 15 državah, kaže, da so potrošniki na svetovni ravni septembra 2022 v primerjavi z enakim obdobjem leta 2019 opravili 31% več obiskov trgovin. Pohvalno je to, da je bil eden od razlogov tudi to, da bi zmanjšali količino zavržene hrane. Večje število obiskov trgovine pa je pomenil tudi približno 9% padec povprečne višine izdatkov ob posameznem obisku. V Nemčiji so septembra 2022 opravili 23.1% več obiskov trgovin v primerjavi s septembrom 2019. Pri tem pa so posamezniki pri obisku zapravili kar 14.5% manj.
Pri nakupu nenujnih dobrin (npr. pohištvo, elektronika, oblačila) pa je prišlo do zmanjšanja trošenja. A vseeno vpliv inflacije različno vpliva na spremembo trošenja v različnih regijah. Potrošniki v Avstraliji in ZDA se zaradi večjih prihrankov, močne delovne etike in močnejšega okrevanja kreditnega trošenja bolje spopadajo z inflacijo.
Pričakuje se nižja inflacija
Gospodinjstva z nizkimi prihodki bodo v letu 2023 še posebej na udaru, saj se delež izdatkov za hrano in energijo v proračunih potrošnikov povečuje. Med letoma 2019 in 2022 je bilo v gospodinjstvih z visokimi prihodki moč zaznati 2x hitrejšo rast trošenja za nenujne dobrine (oblačila, nakit, pohištvo elektronika), kot v tistih z nizkimi prihodki. V Franciji se je tako med letoma 2019 in 2022 trošenje za nenujne dobrine pri premožnejših imetnikih kartic povečalo za 88.8%, pri nepremožnih pa za 45.7%. Razlika je tako 43% točk.
A večji del te vrzeli bo z normalizacijo inflacije izginil. Kot izhaja iz poročila, naj bi inflacijski pritisk v letu 2023 nekoliko popustil. Povprečna inflacija naj bi se v razvitih gospodarstvih tako znižala s 7.1% na letni ravni v zadnjem četrtletju 2022 na 3.1% na letni ravni v zadnjem četrtletju 2023.
V letu 2023 bo še bolj pomembno, da so podjetja prisotna na več različnih prodajnih kanalih
Za lažje soočanje s krizo bo za podjetja pomembno, da bodo prisotna na več različnih prodajnih kanalih. Saj bodo kupce nagovarjala tam, kjer ti želijo nakupovati. Prisotnost na spletu in s fizičnimi trgovinami podjetjem pomaga, da stanejo odporna, se povežejo z več strankami, razširijo poznavanje blagovne znamke, razpršijo ponudbo izdelkov ter ponudijo prožnejše in usmerjene strukture cen.
Poročilo hkrati razkriva, da je precej razlik med vrstami trgovin. Tako je prednost prisotnosti na različnih prodanih kanalih v septembru 2022 v sektorju maloprodaje zagotovila dvig za 6% točk. Analiza, ki so jo opravili v 12 državah, pa je pokazala, da so se majhne in velike restavracije na vrhuncu zapiranja družbenega življenja z večkanalnim pristopom ubranile pred dodatnim 31% upadom prodaje. Majhne trgovine z oblačili, ki so ponudile večkanalni način prodaje, pa so prehitela podjetja, ki se osredotočajo zgolj na fizično ali spletno prodajo. V primerjavi z njimi so namreč zabeležile 10 oz. 26% hitrejšo rast.
Celotno poročilo Mastercard Economics Institute z letno gospodarsko napovedjo za leto 2023 lahko najdete tukaj.