V sklopu novinarske konference ob predstavitvi Programa za večjo letalsko povezljivost Slovenije v letih 2023-2025, sta se ministra za infrastrukturo ter gospodarstvo, turizem in šport dotaknila tudi ustanovitve novega letalskega prevoznika. Odločitev, ali bo nov slovenski nacionalni letalski prevoznik »Nova Adria Airways« zaživel ali ne, še ni bila sprejeta.
Slovenija je izjemno slabo letalsko povezana z drugimi državami
Slovenija je s 30.9.2019 izgubila nacionalnega letalskega prevoznika, Adria Airways je namreč na ta dan razglasila stečaj. To je del razlogov, da je Slovenija zelo slabo povezana s svetom. Drug del pa se nanaša na COVID-19 epidemijo, ki je globalno povzročila padec letalskega prometa. V poletni sezoni 2019 je bila Slovenija povezana z 29 rednimi letalskimi linijami. Poleti 2022 je bila za števila 19. Po podatkih Eurostata je imela Slovenija avgusta 2022 še vedno 42% manj letov kot avgusta 2019.
Upad potniškega prometa v Sloveniji v letu 2020 je v primerjavi z letom 2019 znašal 83,3%. Povprečje v Evropski uniji pa je znašalo 73,3%. Slovenija se tako lahko pohvali, da je leta 2022 zabeležila največji upad potniškega prometa med državami članicami EU. Tudi po stopnji okrevanja potniškega prometa smo na dnu lestvice evropskih držav. Tako je npr. od 17 letalskih prevoznikov, ki so opravljali letalske prevoze v letu 2019, bila najnižja vrednost zabeležena oktobra 2020, ko je Slovenijo povezovalo zgolj 6 letalskih prevoznikov.
Nov slovenski letalski prevoznik »Nova Adria Airways / Air Slovenia«
Trg je odreagiral tako kot je. Tuji letalski prevozniki so vzpostavili povezave, ki so za njih dovolj dobičkonosne, da jih izvajajo. Ostalih, ki bi Sloveniji potencialno prinašale multiplikativne učinke pa ni. Da bi Slovenija bila vsaj malo bolj zanimiva za ponovno/novo vzpostavitev letalskih povezav, so pripravili Programa za večjo letalsko povezljivost Slovenije v letih 2023-2025. Kot sta pojasnila ministrica za infrastrukturo in minister za gospodarstvo, turizem in šport, je bil to ukrep, ki ga je bilo moč najhitreje izvesti. Njegova vrednost je 5.6 mio € letno, skupaj torej 16.8 mio €. Glede vzpostavitve novega slovenskega letalskega prevoznika »Nova Adria Airways / Air Slovenia« pa je ministrica za infrastrukturo na novinarski konferenci povedala:
Tudi, če se bo država odločila, ko bo imela zelo natančne podatke na mizi, če se bomo odločili za vzpostavitev novega prevoznika, bo to trajalo. Izkušnje drugih držav, ki so šle po enako soglasje Evropski komisiji, to lahko traja tudi leto ali več. Zato smo šli v dveh korakih, kar časa naše gospodarstvo, naša država preprosto nima več. Koraka sta dva, najprej to subvencioniranje, ki smo ga lahko najhitreje izpeljali in v drugem koraku odločitev, kako dolgoročno rešiti ta problem.