Slovenija je danes pri ameriški družbi Air Tractor naročila štiri letala Air Tractor AT-802F Fire Boss za gašenje požarov. Po napovedih se dveh dvosedežnih letal lahko nadejamo že junija 2023, dve enosedežni pa naj bi bili dobavljeni v letu 2024. Vlada RS sicer opcijsko predvideva nakup šestih letal za gašenje. To pa pomeni, da bi lahko kasneje dokupili še dve.
Letala za gašenje požarov Air Tractor AT-802F Fire Boss lahko odvržejo 3.028 litrov vode
Za dve dvosedežni in dve enosedežni letali Air Tractor AT-802F Fire Boss za gašenje požarov bo Slovenija plačala 23.292.932,69 EUR z DDV. 85% sredstev za nakup letal bo prihajalo iz evropskih kohezijskih sredstev. Kot rečeno bi dve letali lahko dobili že junija in tako ujeli začetek letošnje požarne sezone.
Letalo Air Tractor AT-802F Fire Boss je amfibijsko letalo in lahko vodo zajema med letom na jezerih, rekah in v morju. Prav tako pa tudi ob pristanku na letališču. Kapaciteta hranilnika za vodo je 3.028 litrov. Glede samega zajemanja vode v Sloveniji je možnih kar nekaj opcij, a zajemanje morske vode je zaradi soli najslabša. Za zajemanje sladke vode med letom na večih lokacijah po Sloveniji, bo treba novelirani zakonske akte. Med lokacijami, ki bi bile primerne za tovrstno zajemanje sladke vode, pa naj bi bila v igri predvsem Ptujsko jezero in Velenjsko jezero. Med rekami pa na določenih odsekih Sava, Drava in Soča. Letalo za vzlet potrebuje 610 metrov, za pristanek pa 244 metrov. Kot primerna letališča v času sezone požarov bi tako bila Portorož, Divača in Ajdovščina.
Letala Air Tractor bomo državam EU posojali v okviru mehanizma za primer nesreč
Flota letal za gašenje iz zraka bo delovala pod okriljem Uprave za zaščito in reševanje, letala bodo imela tudi civilno registracijo. Letala bomo v okviru evropskega mehanizma civilne zaščite rescEU ponujali tudi drugim državam v Evropski uniji. Prek tega mehanizma so v letu 2022 Sloveniji ob požaru na Krasu pomagale države z letali za gašenje požarov iz zraka.
Pilote bo v začetni fazi zagotovila Slovenska vojska, kasneje pa bi s štipendiranjem Ministrstva za obrambo zagotovili namenske pilote. Skladno z napovedmi ministra bo šolanje v letu 2023 končal en pilot, v letu 2024 trije, v letu 2025 pet in v letu 2026 sedem pilotov.
Transportno letalo C-27 Spartan bo imelo 8.000 litrski rezervoar za gašenje požarov
Slovenija ima trenutno tri tračna plovila, ki omogočajo gašenje iz zraka. Helikopter Slovenske vojske AS AL 532 Cougar lahko z enim poletom odvrže do 2.500 litrov vode. Policijski helikopter Agusta Bell do 1.300 litrov vode. Vojaško letalo Pilatus pa do 700 litrov vode. Letalo Air Tractor AT-802F Fire Boss z zmogljivostjo 3.028 litrov bo tako najbolj zmogljivo. A to bo držalo le nekaj mesecev, saj Slovenija kmalu dobiva vojaško transportno letalo Alenia C-27 Spartan. Z dokupljenim modulom za gašenje požarov, bo naenkrat lahko odvrglo do 8.000 litrov vode. Gašenje torej ne bo potekalo z odmetavanjem kartonastih škatel, tako kot je lani na Krasu gasil romunski C-27 Spartan. Ko bo nameščen modul za gašenje, bo pilot z gumbom sprožil praznjenje cisterne.
Foto: Air Tractor