Družbi iProm in Valicon sta letos poleti ponovno izvedli raziskavo o nakupni poti slovenskega kupca. Tokrat sta se posebej posvetili nakupnemu obnašanju v kategorijah krediti, počitnice, nakup avtomobila in zabavne elektronike. Rezultati pa so pokazali, da je nakupna pot kupcev v Sloveniji že močno digitalizirana, a na različnih točkah digitalni mediji podpirajo tako spletno kot offline prodajo. Dodatna ugotovitev raziskave pa je, da je obnašanje kupcev dandanes zelo nestanovitno.
Matjaž Robinšak, direktor raziskav in partner v družbi Valicon je povedal:
V obdobju pogostih pretresov v družbenem, političnem in predvsem ekonomskem okolju so naše nakupne navade nenehno pod pritiskom sprememb. Potrošnik se zavedno ali nezavedno prilagaja razmeram na trgu ter s tem hote in nehote spreminja nakupne navade. V zadnjem času opažamo, da je ta turbulentnost bolj intenzivna kot kadarkoli prej, saj nas pretresajo številne krize. Posledično je pritiskov na potrošnika sedaj veliko, vrstijo se eden za drugim in to se odraža v pospešenih spremembah nakupnega vedenja.
V fazi odkrivanja so digitalni mediji ključni
Iz zaključkov raziskave je moč razbrati, da so v fazi odkrivanja in odločanja za nakup digitalni mediji ključni. Prevladujejo namreč na vseh točkah stika s kupcem. Še posebej so poudarjeni v kategorijah nakupa počitnic (59%) avtomobila (63%) in zabavne elektronike (64%). Se pa je pokazalo, da je nakupna pot pri kreditu nekoliko specifična. Potreba po kreditu namreč nastane na osnovi potreb po nakupu drugih izdelkov ali storitev, delujejo pa digitalni mediji kot pomembna podporna točka stika med spodbudami. 41% vprašanih je namreč navedlo, da jih je k nakupu spodbudil oglas, vsebina, objava na spletu.
Digitalni mediji so za nakup počitnic in zabavne ključni
Primerjava vpliva spletnih in nespletnih točk stika s kupcem je pokazala, da uporaba digitalnih medijev prevladuje v kategorijah počitnice (90%) in zabavna elektronika (90%). Pri nakupu avtomobilov ali sklenitvi kredita pa digitalni mediji podpirajo nespletne, saj so to kategorije v katerih se nakup zaključi.
Pri nakupu avtomobila in zabavne elektronike imajo priporočila pomembno vlogo
Priporočila, ki potujejo od ust do ust veljajo za enega najbolj pomembnih komunikacijskih kanalov v nakupnem procesu. Raziskava je ugotovila, da najbolj vplivajo na nakupno pot v kategorijah avtomobilizem (65%) in zabavna elektronika (60%). Nekoliko manj pa so priporočila pomembna pri nakupu počitnic (50%) in najemu kredita (40%).
Cena in kakovost nakupne izkušnje sta ključni
Kot ključne motivatorje za odločitev za nakup v kategoriji počitnic so vprašani izpostavili ceno. Sledijo možnost počitnikovanja na želen termin, vrednost za denar in ugled ponudnika. Na odločitev za izbiro avtomobila najbolj vplivajo videz, cena, vozne lastnosti, dobre izkušnje, znamka na splošno ter načini financiranja. Za najem kredita pa so vprašani kot ključne motivatorje izpostavili korektnost osebja, hitro odobritev, odzivnost osebja ter enostavnost prejema kredita. Lastnosti in konfiguracija ter ugled znamke proizvajalca pa so najbolj pomembni pri nakupu zabavne elektronike.
Matjaž Robinšak, partner v družbi Valicon je povedal:
V trenutnih razmerah na trgu je prihodnost težko napovedati. Trgovci, proizvajalci in ponudniki morajo danes nenehno spremljati tokove potrošnje in razumeti dejanske potrebe kupcev. Izkušnje iz krize pred desetimi leti bodo dragocene, vendar pa tokrat ne bo enako in enaki ukrepi ne bodo delovali. Velik delež potrošnikov bo zelo verjetno selektivno racionalen.
Miloš Suša, vodja spletnih medijskih specialistov v iPROM pa dodaja:
Aktualna raziskava iz leta 2023 potrjuje, da digitalni mediji ostajajo ključni v nakupnem procesu, ne glede na kategorijo. Vendar pa sta prilagodljivost in sposobnost razumevanja potreb in motivov kupca v nestanovitnih časih ključni za uspeh trženjskih prizadevanj. Pri tem je pomembno, da trženjske strategije snujemo preudarno, večkanalno in na osnovi podatkov, ne toliko intuicije.
iProm in Valicon raziskava
Raziskavo sta iProm in Valicon izvedla med 29. junijem in 8. avgustom 2023 za štiri kategorije izdelkov in storitev. V sklopu raziskave je sodelovalo 31.187 slovenskih kupcev. V analizo pa so bili upoštevani rezultati tistih, ki so bili intenzivno vpleteni v nakupno pot in so v zadnjih šestih mesecih opravili nakup. S tehnološko rešitvijo iPROM Programmatic Platform je bilo prek digitalnih medijev z anketnimi oglasi doseženih 95% slovenske internetne populacije. V raziskavi o nakupnem odločanju v novi resničnosti sta iPROM in Valicon uporabila posodobljen model merjenja nakupne poti iz leta 2017 z osredotočenostjo na nakupne dogodke in posebnosti v kategorijah počitnice, krediti, avtomobilizem in zabavna elektronika.