V Divači je v prvi polovici marca potekal tretji sestanek v sklopu mednarodnega projekta SUSTANCE Interreg Srednja Evropa. Ta se osredotoča na izboljšanje javnih prometnih povezav na obrobnih in čezmejnih območjih. Slovenske železnice – Potniški promet so skupaj s partnerji iz Italije in Hrvaške predstavile dosedanje rezultate, predvsem pilotne uvedbe čezmejne železniške storitve na relaciji Trst (Opčine)—Divača—Pivka—Reka. Prav tako pa so začrtali smernice za prihodnje aktivnosti, ki bodo prispevale k dolgoročni trajnosti in boljši čezmejni povezanosti regij.
Inovativne metode za večjo dostopnost javnega prevoza
Projekt SUSTANCE, s skupnim proračunom 2,01 mio €, od aprila 2023 uvaja in testira inovativne metode za ocenjevanje dostopnosti javnega prometa v regijah z nizkim povpraševanjem in na čezmejnih relacijah. Metode, ki jih razvijajo projektni partnerji, med drugim vključujejo nove IKT aplikacije in trajnostne prometne rešitve, ki naj bi dolgoročno zmanjšale odvisnost prebivalcev od osebnih avtomobilov ter povečale zanimanje za uporabo javnega prometa.
Čezmejna železniška povezava privabila več kot 8.200 potnikov
Tisti najbolj plastičen prikaz projekta pa je bila uvedba pilotne čezmejne železniške storitve na relaciji Trst (Opčine)—Divača—Pivka—Reka. To so vzpostavile Slovenske železnice – Potniški promet s v sodelovanju s hrvaškim partnerjem HŽ Putnički prijevoz. Od aprila do septembra 2024 je na tej relaciji vozil en par vlakov. Vožnjo so Slovenske železnice izvajale z vlakom Stadler, ki je omogočil vožnjo na celotni relaciji brez prestopanja.
Vožnja s pilotnim vlakom je bila precej priljubljena, saj je z vlakom potovalo 8.273 potnikov, med katerimi jih je bilo 425 takih, ki so s seboj vzeli kolo. Vlak namreč sprejme vsaj 10 koles. Največ potnikov je vlak uporabljalo ob vikendih in praznikih, vrhunec pa je bil septembra z več kot 50 potniki dnevno. Velik interes za uporabo povezave je bil zaznan v smeri iz Reke proti Opčinam, kar nakazuje potencial tudi za nadaljnjo širitev storitve. Predvsem z vlakom, ki bi iz Reke odhajal ob primernejši uri.
Turistični potencial regij ob progi od Opčin do Reke
Uvedba nove železniške povezave ni le izboljšala prometne dostopnosti, temveč je pokazala tudi velik turistični potencial regij ob progi. Potniki so lahko obiskali številne turistične znamenitosti, kot so Škocjanske jame pri Divači, Park vojaške zgodovine v Pivki, botanične vrtove v Sežani, naravne lepote okolice Ilirske Bistrice, čudovite plaže in zdraviliške objekte v Opatiji, zgodovinsko mestno jedro Reke s svojo pestro kulturno ponudbo ter bogate kulturne, gastronomske in zgodovinske znamenitosti Trsta, ki še posebej privlačijo ljubitelje zgodovine in kulture.
Priložnosti za prihodnost čezmejnih železniških povezav
Čeprav čezmejni vlak zaradi infrastrukturnih del leta 2025 ne bo vozil, ostaja potencial za prihodnost zelo obetaven. Kot so pojasnili pri Slovenskih železnicah, je namreč v teku priprava nove strategije slovenskega železniškega prometa, ki bo vključevala prenovo voznega parka in izboljšanje železniške infrastrukture. S tem se bo odprla možnost ponovne vzpostavitve čezmejne povezave med Opčinami, Divačo in Reko, pa tudi dodatnih novih čezmejnih povezav. Stadlerjeve potniške garniture imajo namreč dovoljenje za vožnjo tako v Avstrijo kot na Hrvaško.