Osnovnošolci iz Postojne, Hruševja in Vrhnike so se konec oktobra in v začetku novembra udeležili interaktivnih delavnic, ki jih je organiziral Telekom Slovenije. Na teh delavnicah, ki so nosile naslov Ne ujemimo se na trnek so se otroci seznanili z osnovami spletne varnosti, prepoznavanjem nevarnosti in zaščito pred digitalnimi pastmi. Skupno je v projekt sodelovalo okoli 350 učencev 4. in 5. razreda, ki so z navdušenjem in iskreno radovednostjo sodelovali pri različnih dejavnostih. S tem so učenci pridobili uporabna znanja, ki jim bodo pomagala varno uporabljati tehnologije in spletna orodja. Hkrati pa so spoznali tudi širše družbene in osebne posledice nepremišljene uporabe digitalnih naprav in storitev.
Potreba po digitalni opismenjenosti mladih
Današnji otroci in mladostniki odraščajo v svetu, kjer so digitalne tehnologije stalni del vsakdana. Te naprave in platforme bogatijo življenja, omogočajo hitrejše učenje, povezovanje z drugimi in raziskovanje sveta. Hkrati pa prinašajo tudi nešteto pasti. Prav zato je izjemno pomembno, da mladi pridobijo veščine, kako se varno in odgovorno gibati v digitalnem okolju. Na delavnicah so učenci spoznali grožnje, kot so spletno in SMS-ribarjenje (phishing in smishing), lažne novice, lažne spletne trgovine, grooming ter globoke ponaredke (deepfake). S pomočjo praktičnih primerov so se naučili prepoznati te nevarnosti. Hhkrati pa so pridobili razumevanje, zakaj je kritično razmišljanje ključno pri uporabi spleta in družbenih omrežij.
Varna in samozavestna uporaba tehnologij
Delavnice so bile zasnovane z namenom, da mlade spodbudijo k razmisleku o svojih navadah v digitalnih svetovih. Poleg tega so jih opremile z znanji, ki jim omogočajo, da v digitalnem okolju delujejo samozavestno in premišljeno. Otroci so skozi interaktivne vaje prepoznavali lažne vsebine, se učili prepoznati nevarne povezave in razpravljali o primerih zlorab tehnologij. Ena izmed ključnih tem je bila tudi pomen varnih spletnih prijateljstev in razumevanje, kako delujejo manipulativne tehnologije, kot so deepfake posnetki. Predavatelji so izpostavili, da takšne vsebine niso zgolj tehnološko zanimive, temveč lahko prinašajo tudi resne nevarnosti za posameznike, če jih ne znamo prepoznati.
Izjemno zanimanje šol za tovrstne programe
Povpraševanje po takšnih delavnicah je izjemno veliko, saj šole prepoznavajo njihovo vrednost. Vodstvo Telekoma Slovenije je poudarilo, da si vedno prizadevajo odgovoriti na povabila šol in omogočiti otrokom dostop do znanja, ki jim bo koristilo pri spopadanju z digitalnimi izzivi. Učenci v 4. in 5. razredih so še posebej primerna ciljna skupina, saj mnogi izmed njih že imajo pametne mobilne telefone in redno dostopajo do spleta. Hkrati pa mnogi šele vstopajo v digitalni svet in še niso dovolj opremljeni z znanjem o potencialnih tveganjih. Prav zaradi tega je izobraževanje v teh letih ključno za varno uporabo tehnologij v prihodnosti.
Pogovori razkrivajo: otroci se že srečujejo z digitalnimi nevarnostmi
Predavatelji in organizatorji so bili presenečeni nad nivojem znanja in izkušenj, ki so jih otroci že prinesli na delavnice. Večina učencev je že poznala pojave, kot so lažne spletne trgovine, lažne novice in različne oblike spletnih prevar. Zaskrbljujoče je, da so mnogi teh pojavov izkusili v lastnem družinskem okolju. Posebej zanimivi so bili pogovori o groomingu in deepfake tehnologiji, kjer so otroci pokazali veliko zanimanje in pripravljenost za učenje. Predavateljice so poudarile, da otroci pogosto pogrešajo iskrene pogovore o teh temah z odraslimi, kar še dodatno poudarja pomen tovrstnih delavnic.
Gradnja varnejše in trajnostne digitalne skupnosti
Telekom Slovenije s svojimi delavnicami ne le opismenjuje mlade, ampak tudi aktivno prispeva k ustvarjanju varnejše digitalne skupnosti. Poudarek je na preventivi. Otroci se namreč že v mladih letih naučijo prepoznati pasti, kar jih ščiti pred neprijetnimi izkušnjami v prihodnosti. Hkrati pa si organizatorji želijo, da bi delavnice dosegle čim več šol in otrok po vsej Sloveniji. Prepričani so, da s tem gradijo temelje za odgovorno in trajnostno uporabo digitalnih tehnologij.