Getty Images, največji spletni servis slik, od danes čisto vsem omogoča uporabo njihovih slik za nekomercialne namene. Vsi vemo, da večina slik objavljenih na internetu krši avtorsko pravo. Sodno preganjanje tega pa je kot boj z milini na veter, prav zato je pot, ki jo je ubral Getty Images, logična. Ogromno slik objavljenih brez avtorskih pravic na internetu je namreč njihovih.
Od danes pa ta kraja avtorskega dela ni več potrebna, saj je Getty Images kar 35 milijonov slik ponudil brezplačno. Craig Peters, podpredsednik razvoja in marketinga pri Getty Images, je povedal, da so se za to nekonvencionalno obliko odločili prav zaradi ogromnega števila kršitev avtorskega prava. Kršitelji navadno namreč nimajo denarja za odkup pravic ali pa o avtorskem pravu ne vedo nič oz. zelo malo. Sedaj je potrebno le vnesti embed HTML kodo v članek in to je to.
Kaj to pomeni za urednike, blogerje in vse ostale pisce člankov na internetu?
35 milijonov slik, to je ogromno, niso pa to vse slike, ki so na voljo na Getty Images. Tiste, ki embed html omogočajo, so označene s simbolom </>, to pa so predvsem splošne slike, kaj specifičnega bo že precej težko najti. Vse slike, ki so na voljo brezplačno, so objavljene TUKAJ (vklopljen je filter, ki med rezultati pokaže samo tiste z embed funkcijo) Druga omejitev, ki jo Getty Images postavlja, je nekomercialna uporaba. Kaj natačno je nekomercialna uporaba na internetu, je precej dolga zgodba, ki ni čisto dorečena. Getty Images je izbral precej liberalno različico razlage.
V pravilih uporabe so zapisali takole: »You may only use embedded Getty Images Content for editorial purposes (meaning relating to events that are newsworthy or of public interest). Embedded Getty Images Content may not be used: (a) for any commercial purpose (for example, in advertising, promotions or merchandising) or to suggest endorsement or sponsorship; (b) in violation of any stated restriction; (c) in a defamatory, pornographic or otherwise unlawful manner; or (d) outside of the context of the Embedded Viewer.«
Nekoliko bolj natančno je Craig Peters to pojasnil za bjp-online.com »Blogs that draw revenues from Google Ads will still be able to use the Getty Images embed player at no cost. “We would not consider this commercial use,” says Peters. “The fact today that a website is generating revenue would not limit the use of the embed. What would limit that use is if they used our imagery to promote a service, a product or their business. They would need to get a license.” A spokeswoman for Getty Images confirms to BJP that editorial websites, from The New York Times to Buzzfeed, will also be able to use the embed feature as long as images are used in an editorial context.«
To pomeni, da je uporaba njihove nove storitve možna tudi v primeru, ko so na spletni strani oglasi in založnik lahko dejansko služi z objavo te slike v članku.
A kaj, ko ima vsaka »brezplačna« stvar svojo ceno.
Nova storitev Getty Images ni čisto nič drugačna. Če se najprej ustavimo pri pravnem delu. V pravilih uporabe storitve je zapisano tole:
»Getty Images (or third parties acting on its behalf) may collect data related to use of the Embedded Viewer and embedded Getty Images Content, and reserves the right to place advertisements in the Embedded Viewer or otherwise monetize its use without any compensation to you«.
Shranjevanje podatkov o uporabi se samo po sebi ne sliši tako grozno. Če pa temu dodamo še pravico plasiranja oglasov v to embed okno ali kakršnakoli drugačna monetizacija brez plačila, pa vse skupaj ni več smešno. Sprva oglasov najverjetneje ne bo. Prišli bodo čez kakšno leto ali dve, a potem bo vse udarilo kot strela iz jasnega. Kar na enkrat bodo uporabili podatke, ki so jih zbirali to obdobje in temu primerno plasirali oglase.
Druga slabost pa je sam rezultat umeščanja embed kode v članek. Slabost je že sam izgled, saj smo uporabniki navajeni, da je slika slika in ne slika + kup navlake pod njo. Seveda so še drugi problemi, ki nastajajo npr. pri responsive straneh in podobno.
Zanimivo pa je, da Getty Images ni nikjer zapisal, da se embed kode ne sme spreminjat. Prav z igranjem višine in širine slike pa lahko dosežemo, da se tisti spodnji del ne vidi. Odstranimo nekaj pik v višini in imamo sliko kot da bi zanjo plačali, vidna ostane le še hiperlink povezava na spletno stran Getty Images.
UPDATE 7.3.2014:
Možnost, ki je še včeraj omogočala “skrivanje” spodnjega dela inline frame okna, je danes izginila. Vse skupaj so vezali na nastavljeno višino. Sedaj s prevelikim nesorazmerjem med višino in širino režemo sliko po širini. Kako izgleda primer takšnega nesorazmerja, si lahko ogledate v spodnjem primeru.