WiFreeLjubljana, brezžično WI-Fi omrežje v Ljubljani danes praznuje 5 let, saj je Mestna očina Ljubljana 26.4.2012 podpisala javno-zasebno partnerstvo z družbama Telekom Slovenije in NIL. Pogodba je bila podpisana za 10 let, kar pomeni, da danes teče ravno polovica te dobe in je tako ravno pravšnji dan za oceno stanja.
Projekt WiFreeLjubljana / brezplačno brezžično internetno omrežje v Ljubljani je bil del večjega projekta, ki je vključeval informacijsko povezovanje različnih področij MOL-a. Sama pogodba je vključevala tudi poenotenje informacijskih rešitev same Mestne občine Ljubljana pa tudi uvedbo IP telefonije v celotnem MOL-u. Pogodba je bila nato zaradi različnih dejavnikov spremenjena, NIL pa je od nje celo odstopil. Tista glavna sprememba pri vsem skupaj je bilo kleščenje stvari. To je predvsem vidno pri projektu WiFreeLjubljana.
Kaj je bilo predvideno in kaj se je na koncu zgradilo?
Plani, ki so jih razgrnili ob predstavitvi projekta so predvidevali 1360 dostopnih Wi-Fi točk. Plan pa je izgledal takole: 1. faza- center Ljubljane do konca leta 2012 (začetek oktober 2012), 2. faza- junij 2013 pokritost znotraj avtocestnega obroča Ljubljane in 3. faza- pokrivanje izven avtocestnega obroča. S tem bi WiFree Ljubljana pokrival 90% območja širšega centra Ljubljane, 80% naseljenega območja do obvoznice ter 35% preostalega naselja območja do meja MOL-a. Na koncu je Telekom Slovenije skladno s spremenjeno pogodbo postavil 400 dostopnih točk in s tem odlično pokril center Ljubljane in zgledno pokril vpadnice v Ljubljano ter nekatere druge prometnejše ceste. Vsekakor pa je to daleč od planiranih 1360 dostopnih točk, ki bi jih Ljubljana moral imeti po prvotnih načrtih.
Nadgradnje omrežja trenutno niso predvidene
Iz MOL-a so sporočili, da se pogodba o javno-zasebnem partnerstvu izteče 26.4.2022 in da aktivnosti po izteku še niso definirali. To je pravzaprav precej žalostno, saj je bil projekt leta 2012 zasnovan izjemno vizionarsko, saj so se velemesta takrat šele prebujala glede brezplačnega mestnega Wi-Fi-ja. LinkNYC, ki so ga leta 2015 lansirali v New Yorku bo po začrtanem projektu obsegal 7.500 Wi-Fi točk. Ljubljana bi po prvotnih načrtih bila za zgled vsem ostalim mestom po odlični pokritosti z mestnim Wi-Fi omrežjem. Tako pa smo kjer smo.
WiFreeLjubljana deluje odlično, a kaj ko je uporabniška izkušnja slaba
Javno Wi-Fi omrežje v Ljubljani deluje odlično in je glede tega lahko zgled marsikateremu drugemu javnemu omrežju, a žal je dostop do tega omrežja precej štorast in zapleten, še posebej za tiste, ki uporabljajo večdnevni dostop (plačljiv ali tisti, ki ga uporabnikom daje Telekom Slovenije). Že v samem začetku je bil način dostopa oz. avtentikacije precej štorast. Za brezplačen dostop je potrebno vpisati mobilno telefonsko številko na katero nato prejmemo SMS s kodo, ki velja za 60 minut brezplačnega brskanja. Pri plačljivem dostopu pa se kodo prav tako vpiše v okno in odpre se seja, ki pa se zelo rada tudi zapre, predvsem na telefonu. To pri 60 minutnem dostopu ni tako problematično, saj ti uporabniki ostajajo na enem mestu in tisto urico brskajo po spletu. Uporabniki, ki pa imajo 24/7 dostop pa se vmes prijavijo še na kakšno drugo omrežje. Seja tako poteče in zopet se je potrebno prijavljati.
Načinov, da bi bila stvar uporabniku precej bolj prijazna in predvsem bolj uporabna je kar nekaj. Lahko bi razvili aplikacijo v kateri bi uporabnik vse to počel, lahko bi izvajali avtentikacijo s pomočjo SIM kartice, lahko pa bi omrežje brezplačno odprli in po poteku določenega časa bi uporabnik moral klikniti na oglas ali neko drugo promocijo.
Kaj pa si želijo uporabniki?
Tako iz MOL-a kot iz Telekoma Slovenije so sporočili, da si uporabniki želijo popolnoma brezplačen dostop. To bi bilo tudi nekako v skladu s trendi drugih velikih mestnih Wi-Fi omrežij, a so žal v MOL-u še dodali, da na projektu WiFreeLjubljana trenutno ne izvajajo aktivnosti v zvezi s spremembami ali nadgradnjami.
Odlično zastavljen projekt WiFreeLjubljana je tako več kot očitno obstal nekje na sredini in kot tak žal ne izkorišča celotnega potenciala, ki bi ga takšno Wi-Fi omrežje ponujalo, tako občanom kot tujcem in turistom, ki jih je v Ljubljani iz leta v leto več.