Christian Schneider, komercialni direktor Adrie Airways je v intervjuju za Uporabno stran razkril nekaj zanimivih podrobnosti slovenske letalske družbe. Adrie Airways je v lanskem letu zabeležila lepo rast števila potnikov, konec aprila pa bodo odprli še sedmo novo destinacijo na katero letijo v sklopu poletnega voznega reda. Vse nove destinacije z izjemo Dubrovnika in Brača bodo po trenutnih načrtih na voljo skozi celotno leto, torej tako v poletni kot zimski sezoni. Več pa v intervjuju spodaj.
Adria Airways je v preteklem letu povečala število potnikov, glede na besede poslovodnega direktorja Fraporta, so se izboljšali tudi odnosi med družbama. To je zagotovo pozitivna spodbuda za nadaljnje delo.
Kot ekipa mislim, da delamo dobro. Podjetje smo kadrovsko okrepili, saj smo v lanskem letu zaposlili 60 novih sodelavcev, okrepili smo položaj Adrie na trgu, prav tako smo okrepili Ljubljano kot destinacijo in hub (vozlišče) za potnike, ki potujejo med državami Balkana ter centralno in zahodno Evropo. Že v zimski sezoni smo zaznali pozitivni trend na naši novi liniji Ljubljana – Kijev, zato smo jo ponudili tudi v poletni sezoni, kjer prav tako zaznavamo dober odziv. Hkrati pa smo napovedali še 7 novih destinacij.
Ponovno smo vzpostavili dobro sodelovanje s Fraportom Slovenija, kar zagotavlja dober razvoj obeh družb. Predvsem pa smo skrajšali čakanje na povezanih letih (connected flight) in tako dvignili zadovoljstvo potnikov, posledično pa smo ustvarili tudi konkurenčno prednost pred drugimi letalskimi prevozniki, saj potnik tako pride hitreje na želeno destinacijo.
Kakšni so torej načrti za razvoj Adrie? Poleg rednih in čarterskih letov ste se v zadnjem času precej usmerili tudi na ACMI trg.
V Adrii Airways imamo v dolgoročnem načrtu tri ključne stebre. Prvi, ki bo vedno ostal največji, je izvajanje letalskih povezav iz Ljubljane kot slovenski letalski prevoznik. Tukaj želimo povezovati predvsem zahodno in srednjo Evropo z balkanskimi državami prek Ljubljane. Drugi je opravljanje letalskih povezav za druge letalske prevoznike (ACMI). Tako imamo letos Austrian Airlines, Luxair, lani pa smo imeli tudi SWISS. Izjemno veliko zanimanja pa je tudi s strani drugih evropskih letalskih prevoznikov, da bi za njih opravljali lete. Tretji steber pa so čarterski leti.
Del razvojne strategije so torej nove lokacije. S poletno sezono 2018 boste ponudili lete v Dubrovnik, Sofijo, Bukarešto, Hamburg, Ženevo, Düsseldorf in na Brač. Že lahko razkrijete kakšne podrobnosti glede zasedenosti novih linij.
Ja, letos bomo ponudili 7 novih destinacij, na petih že letimo, Düsseldorf, Dubrovnik in Brač pa se pridružijo do konca tega meseca. Pri številkah se pozitivni trend nadaljuje, a še vedno je veliko prostora za izboljšave. Predvsem na novih trgih kjer smo povezave šele vzpostavili. Nakup vozovnic na teh linijah se lepo razvija, a še nismo tam kjer bi radi bili. Lahko pa razkrijem, da je zvezda novih destinacij zagotovo Sofija. Na tej povezavi je veliko povpraševanje na obeh straneh, kar je izjemno pomembno za razvoj nove letalske povezave.
Kako pa je s številkami potnikov na splošno?
Odstotek rasti števila potnikov v primerjalno z lanskim letom merimo v dvomestnem številu. Številke nam kažejo, da smo na pravi poti, a je pred nami še kar nekaj dela.
Poleg novih destinacij, ki same po sebi prinesejo dodatno število tedenskih letov ste okrepili tudi nekatere obstoječe lete. To pa posledično pomeni, da ste morali okrepiti tudi floto letal.
Kot rečeno smo pri Adrii Airways smo v zadnjem času precej zrastli, zabeležili smo dvomestno rast števila potnikov, prav tako smo rastli pri številu osebja in številu destinacij. Pomembno je torej, da ne rastemo zgolj po številu potnikov, ampak širimo tudi svojo floto letal. Letos smo dodali že dve letali CRJ900, tretje (S5-AFC) pa prihaja v prvih dneh maja. Tako bomo imeli 12 letal družine Canadair CRJ in tri letala Airbus A319, skupaj torej 15. Tri letala imamo oddana partnerjem z wet-lease pogodbo, ki je sklenjena za daljše obdobje. Dve letali CRJ-900 upravljamo za Austrian Airlines, eno letalo CRJ-700 pa za Luxair.
Ima pa tudi Adria Airways z wet-lease pogodbo najeta letala, bolj konkretno Fokker 100 letalske družbe Carpatair. Ste imeli težave s pridobivanjem kadra oz. zakaj ste se odločili, da tudi sami najamete letalo s posadko, ki opravlja lete za vas.
Pri prvem razpisu, ki smo ga objavili nismo vedeli, da se bo v kratkem pojavila potreba po dodatnem osebju. Ker pa smo na trgu zaznali ugoden trenutek za dodatni letali CRJ, smo objavili tudi razpis za dodatno osebje. Del rasti Adrie se tako dogaja organsko, zaradi dodatnih povezav, del pa pade na wet-lease naših letal. Večje evropske letalske družbe namreč želijo sodelovati z Adrio, saj imamo visok ugled na ACMI trgu. To vidimo kot odlično priložnost za družbo, a hkrati za Slovenijo, saj s tem Slovenijo promoviramo tudi izven obstoječih okvirov.
To posledično pomeni, da moramo zagotoviti večje število osebja. Žal tega nismo mogli pridobiti tako hitro kot smo pričakovali. Eden izmed razlogov je to, da na trgu primanjkuje ustrezno usposobljenega kadra. Da bi lahko kompenzirali pomanjkanje lastnega osebja, saj smo zaznali takojšno potrebo po vzpostavitvi nekaterih linij, smo morali najeti letala s posadko, ki v tem vmesnem času za nas opravljajo lete.
Kako pa je z letali Saab 2000, si teh še želite v floti Adria Airways?
Naša želja je bila, da bi letala Saab 2000 dodali v floto, a so žal okoliščine nanesle na to, da smo morali to preložiti. Prepričan pa sem, da bomo v bližnji prihodnosti našli dogovor, saj menimo, da bi tovrstna letala bila strateško zanimiva za Adrio Airways. Letala Saab 2000 s 50 sedeži so namreč odlična za razvoj novih povezav, prav tako pa gre za letala po katerih povprašuje ACMI trg. Do nas so namreč pristopile velike evropske letalske družbe z željo po wet-lease najemu tega tipa letala.
Ljubljana nima letalske povezave s Pirenejskim ali Iberskim polotokom. Ima morda Adria Airways v načrtu vzpostavitev letalske povezave s Španijo, Portugalsko in Italijo?
Letos bomo v poletni sezoni odprli 7 novih destinacij, a iskanje novih potencialno zanimivih destinacij je pri nas kontinuiran proces. V Španiji sta tako zanimivi dve destinaciji, prav tako tudi v Italiji, na Portugalskem pa je zanimanje predvsem za eno destinacijo. A trenutno smo se odločili, da se najprej posvetimo 7-im že najavljenim novim destinacijam in povezovanju le teh prek Ljubljane na Balkan oz. v Zahodno Evropo. Vsekakor pa menim, da rast podjetja kaže v smer, ki odpira vrata prav proti tem destinacijam.
Ker ima Slovenija sedaj sklenjen bilateralni letalski sporazum z Združenimi Arabskimi Emirati in ker Airbus A319 lahko leti v Dubai, me zanima ali je kaj povpraševanja s strani agencij za tovrstne lete.
Drži, Airbus A319 lahko leti tudi v Dubai, a z nekaj omejitvami pri tovoru. Z vidika čarterja vidimo nekaj potenciala, a nas v zadnjem času še noben izmed naših partnerjev ni prosil za tovrstni let. Sicer pa bomo v poletni sezoni iz Ljubljane leteli na 17 čarterskih destinacij med katerimi sta Egipt, Grčija. Gre za podobne destinacije kot lani, saj so se izkazale za izjemno uspešne. Predvsem pa so partnerji zadovoljni z našim sodelovanjem in se zato radi odločajo za nas.
Eden od ključnih pogojev za polnjenje sedežev na letalih je tudi marketing. Kako se vi lotevate tega, saj se za razliko od konkurence odločate predvsem za digitalno oglaševanje.
Pri oglaševanju smo izjemno previdni. Tako v online kot offline svetu iščemo načine, da čim bolj kakovostno privabljamo nove potnike. Trend pa gre vsekakor v smer spleta, a na tradicionalne medije nismo pozabili. Za uspeh samega podjetja je zelo pomembno tudi to, da nadzorujemo stroške in jih ustrezno usmerjamo. Ne moremo si privoščiti tolikšnega trošenja kot nekateri naši konkurenti, a vseeno menim, da smo pri našem delu zelo uspešni.
Ste član družine Star Alliance katere del je tudi Miles & More. Pred leti pa je Adria Airways imela tudi dogovor s podjetjem Diners Club International kjer so uporabniki kartice Diners lahko uživali določene bonuse takšnega sodelovanja in se posledično raje odločali za lete z vami.
Adria Airways je polnopravni član družine Star Alliance, tako da naši potniki lahko koristijo številne ugodnosti programa Miles & More. Lahko pa potrdim, da smo v pogovorih z lokalno banko s katero mislimo, da bomo v prihodnosti lahko odlično sodelovali in potnikom ter komitentom banke lahko ponudili dodatne ugodnosti. Žal pa še ne morem razkriti za katero banko bo šlo.