Prevozi z vlakom in avtobusom po Sloveniji bodo za upokojence od leta 2020 naprej brezplačni, je napovedala Ministrica za infrastrukturo. Gre za spremembo, ki naj bi jo prinesla novela Zakona o prevozih v cestnem prometu. Ta pa je ravnokar začel obravnavo v parlamentu.
Brezplačen javni prevoz za upokojence
Upokojenci so ranljiva družbena skupina v Sloveniji in je zato prav, da se jim omogoči lažji dostop do javnih storitev prevoza. Zagotovo bi uvedba brezplačnega prevoza pripomogla, hkrati pa bi se tudi število potnikov na ta račun povečalo. Temu naj bi v idealnih razmerah sledilo povečanje frekvenc in večja dostopnost in uporabnost javnega prevoza tudi za vse ostale. Ministrica za infrastrukturo je pojasnila, da uvedbo brezplačnega javnega prevoza za upokojence pričakuje do druge polovice leta 2020.
Poleg upokojencev novosti tudi za športnike in invalide
Sprememba zakona uvaja brezplačno vožnjo z javnim prevozom tudi za registrirane športnike. Mladi registrirani in kategorizirani športniki s statusom dijaka ali študenta pa se bodo subvencionirano lahko vozili tudi od svojega bivališča do kraja vadbe. Zakon dodaja tudi zagotovitev brezplačnega prilagojenega prevoza za študente in dijake invalide.
Kaj še prinaša novela zakona?
Novela zakona uvaja pravno podlago, ki ministrstvu za infrastrukturo omogoča vodenje osebnih podatkov potnikov za različne vrste vozovnic. Z uvedbo te pravne podlage pa se tudi omogoča uvedba ugodnosti za določene skupine prebivalstva, med drugim zgoraj omenjene brezplačne vozovnice za upokojence. V Sloveniji avtobusne prevoze izvajajo koncesionarji, tem pa bi koncesija potekla 2. decembra 2019. Ker razpisa niso uspeli izvesti, zakon predvideva podaljšanje koncesijskih razmerij do 2.12.2021, do takrat pa bodo na ministrstvu izvedli razpis in podelili nove koncesije ali sklenili prevozne pogodbe.
Upajmo, da kmalu sledijo tudi boljše povezave
Ukrepi, ki jih novela zakona prinaša bodo prinesli zadovoljive učinke le, če se bo tudi javni prevoz izboljšal in to precej. Velikokrat škripa pri navezavi vlaka na avtobus in obratno. Potniki ne morejo v razumnem času prestopati in tako se prevoz z avtomobilom marsikdaj pokaže kot precej boljša alternativa. Povezanost bolj oddaljenih krajev je prav tako eden nujnih ukrepov, ki bi jih morali sprejeti. Frekvence vlakov in avtobusov so včasih tako redke, da marsikdo sploh ne pomisli na javni prevoz. Večletno zapostavljanje železnic kot najhitrejšega javnega prevoza iz točke A do točke B, je pripeljalo do tega, da vožnja iz Ljubljane do Maribora traja tudi 3 ure.
Z nadgradnjo, ki naj bi bila končana v drugi polovici leta 2020, naj bi se ta čas skrajšal na uro in pol. Prav tako pa v prvi polovici leta z vožnjo začenjajo novi Stadler vlaki. Pot na Primorsko z vlakom se v Divači velikokrat nadaljuje kar z avtobusom. Vlaganje v regionalne proge bi prineslo precej boljšo povezanost Slovenije, predvsem pa je javni prevoz ekološko najprimernejša oblika transporta.